Húúúúú, de érdekes.
érdekesség 2005.05.02. 23:11
Title goes here
Tesztelik a halálközeli
élményeket 2003. szeptember 17. 15:51, Szerda,
Richárd Balázs
Brit tudósok paranormális
jelenségeket vizsgálnak. Szerdai bejelentésük szerint egy nagyszabású kísérletet
szeretnének elindítani Angliában, hogy egyszer s mindenkorra tisztázzák, vajon
kilép a lélek a testből a halál küszöbén, vagy nem.
A tervezett tanulmány
olyan embereket akar megszólaltatni, akik túléltek egy szívleállást, hogy
megtudják volt-e testenkívüli élményük, miközben a műtőasztalon
feküdtek.
"Egy év leforgása alatt reméljük 100 emberrel tudunk
vizsgálatokat végezni, akik elhagyták a testüket" - nyilatkozott Peter Fenwick
az újságíróknak a Brit Tudományos Előrelépések Szövetségének éves ülésén. A
kutatók terveik szerint 25 kórházat kérnek fel, hogy speciális tárgyakat és
képeket helyezhessenek el kardiológiai egységeik körül. Minden túlélő, aki azt
állítja, hogy testenkívüli élményben volt része, melyben rendszerint a mennyezet
közelében lebegve figyelik az újraélesztési folyamatot, megkérdezik észlelték-e
a tárgyak bármelyikét.
"Ha tényleg észlelték azokat, amikor az agy nem
működik, akkor fennáll az az eset, hogy a tudat elszakadt a testtől" - mondta.
Fenwick, aki ezekre az esetekre szakosodott, elmondta, hogy bőségesen el vannak
látva szóbeli bizonyítékokkal a halálközeli, testenkívüli élményekről, azonban
szűkében vannak a kézzel fogható adatoknak. "Úgy tűnik ezek az emberek képesek
információkhoz jutni, miután elhagyják a testüket. Egyfajta lélek-látásról
beszélnek" - tette hozzá.
Vajon az alagút végén lévő fény érzetét
csak az agy oxigénhiánya miatt fellépő csőlátás okozza? Azonban azt elismeri,
ha senki sem észleli az elhelyezett objektumokat, akkor az egész elmélet halálra
van ítélve, hogy stílszerűek maradjunk. Robert Morris az Edinbourgh Egyetem
parapszichológia professzora szerint van bizonyíték, hogy a hang, érintés és
látás nem kizárólagos módjai a kommunikációnak. Elmondása szerint, több
kísérletekben különösen érzékeny emberek képesek voltak nagy távolságokból
kommunikálni, bár elismeri, hogy rengeteg szélhámos igyekszik profitálni ezen a
területen.
Kapcsolódó cikkek: · Megnyílnak az agy titkai (2003. augusztus
13.) · Az akciójátékok
fejlesztik vizuális képességeinket (2003. május 29.) · Agysebészet Krisztus előtt (2002. augusztus
27.)
Title goes here
A Parapszichológia GYIK 2. része
Mint a multidiszciplináris területeken általában, a
parapszichológiában is számos útja van a kutatásoknak. Az öt legfontosabb
módszer a következô:
- Kultúrtörténeti kutatás: a filozófiai vonatkozások megvitatása és a
történeti háttér vizsgálata.
- Elemzô kutatás: nagy adatbázisok statisztikai értékelése.
- Esettanulmányok: személyes pszí-élmények beható vizsgálata,
helyszíni kutatások, valamint a különbözô kultúrákban meglévô, pszível
kapcsolatos elképzelések és gyakorlati eljárások összehasonlítása.
- Elméleti kutatás: a pszí matematikai, leíró és fenomenológiai
modelljeinek kidolgozása.
- Kísérleti kutatás: pszí-effektusok laboratóriumi
vizsgálata.
Bár az öt megközelítés mindegyike hozzájárul a terület
fejlôdéséhez, a "kemény bizonyítékok" elsôdleges forrását a
parapszichológiában is az ellenôrzött laboratóriumi kísérletek jelentik. A
tudományos módszer szigorú kritériumait alkalmazva a kutatók az elmúlt hat
évtized során egyre meggyôzôbb és meggyôzôbb adatbázist hoztak létre bizonyos
pszí-jelenségek vizsgálatának eredményeibôl.
Ez alatt az idô alatt a megtervezett kísérleteknek több nagy típusát
fejlesztették ki, néhány kiválasztott kísérletet pedig kutatók tucatjai több
száz alkalommal végeztek el világszerte. A kísérletezés során némelykor
pontosan megismétlik a korábban végzett kísérleteket; gyakoribb azonban, hogy
elviekben hasonló, de több ellenôrzési lehetôséget nyújtó, illetve több kérdés
megválaszolására alkalmas kísérleteket terveznek és végeznek el. Arról, hogy
honnan tudjuk, hogy a pszí-kísérletek reprodukálhatóak, alapos összefoglalást
olvashatunk Dean Radin The
Conscious Universe (A tudatos univerzum) címu könyvében.
A népszeru
könyvek és mozifilmek (pl. Szellemirtók) hatására sokan azt hiszik, hogy
a pszível kísérletezôk ma elsôsorban a jólismert "ESP-kártyákat" használják. Ez
egy 25 lapból álló kártyacsomag, melyben ötféle szimbólumot ábrázoló kártya
található meg öt példányban: négyzet, kör, hullámvonal, kereszt és csillag.
Ilyen kártyákat elsôsorban J. B. Rhine és munkatársai használtak a korai
pszí-kísérletekben, az 1930-as évektôl kezdve egészen az 1960-as évekig. Az
ESP-kártyák meggyôzô bizonyítékot szolgáltattak az ESP létezésére, ma már
azonban ritkán használják ôket a szakemberek. A ma végzett kísérletek közül a
következô négy bizonyult a legmeggyôzôbbnek és leggyümölcsözôbbnek:
A pszichokinézisrôl (PK)
az A. függelékben adunk részletesebb leírást.
Az elektronika és a számítógépkorszak beköszöntésével a kutatóknak lehetôsége
nyílt arra, hogy nagymértékben automatizált kísérleteket tervezzenek az elme és
az anyag kölcsönhatásának tanulmányozására. Az egyik ilyen kísérletben egy,
elektronikus vagy radioaktív zaj segítségével muködô
véletlenszám-generátor (Random Number Generator, RNG) egy
adatsort állít elô, majd ezt az adatsort számítógépes programmal elemzik.
A tipikus RNG-kísérletben a kísérleti alany megpróbálja mentális úton
megváltoztatni a véletlenszámok eloszlását. A kísérlet egyenértéku azzal a
feladattal, hogy egy érme sokszori feldobásakor több fejet dobjunk, mint írást.
Az elektronikus, számítógépesített kísérletnek természetesen számos elônye van a
korábban végzett kutatásokhoz képest, melyekben még pénzérméket és dobókockákat
használtak. Az RNG-kísérlet lehetôvé teszi a gondos tudományos ellenôrzést és az
igen nagy sebességu adatgyujtést, ugyanakkor nagyfokú rugalmasságot biztosít.
Az adatbázis egy 1989-ben közzétett metaanalízise során az elemzôk 800
kísérletet értékeltek ki, melyeket a megelôzô 30 évben több mint 60 kutató
végzett. Az effektus nagysága igen kicsinek bizonyult, de nagyon következetesen
jelen volt; a teljesen véletlenszeru effektushoz képest a statisztikai eltérés a
standard hiba kb. 15-szöröse volt. Annak valószínusége, hogy a megfigyelt
effektus valójában nulla (vagyis nincs pszí), kevesebb mint egy az egybillióhoz.
Ez azt igazolja, hogy az emberi tudat valóban képes egy véletlenszeru fizikai
rendszer viselkedését befolyásolni. Továbbá, miközben a kísérlet minôsége az
idôk során jelentôsen javult, a megfigyelt effektus nagysága nem változott ezzel
összefüggésben -- ellentétben a szkeptikus bírálók egyik gyakori, de
nyilvánvalóan alaptalan állításával.
Az élô rendszereken történô
pszichokinézist bio-PK-nak is hívják, újabban egyes kutatók pedig a DMILS
(Direct Mental Interactions with Living Systems, közvetlen mentális kölcsönhatás
élô rendszerekkel) elnevezést alkalmazzák a jelenségre. Ma már az orvostudomány
képes a szervezet belsô muködését különféle eszközökkel követni, az idegrendszer
muködését például EEG-vel és biofeedback technikákkal. Ez lehetôséget nyújt
arra, hogy megvizsgáljuk: vajon a biológiai rendszerek is befolyásolhatók-e
mentális úton, hasonlóan a véletlenszám-generátorokon történô PK-hoz.
Az egyik legsikeresebb DMILS-kísérlet azt a sokak által ismert jelenséget
vizsgálja, hogy az ember gyakran megérzi, amikor valaki nézi. A kísérletben a
"nézô" és a "nézett" két, egymástól elszigetelt helyen tartózkodik, és a nézôt
idônként megkérik, hogy egyszeruen bámuljon rá a nézettre. A "nézés" zárt láncú
televíziós rendszeren keresztül történik. Eközben automatikusan és folyamatosan
rögzítik a nézett idegrendszerének aktivitását. Az ilyen és ehhez hasonló
DMILS-kísérletek összesített adatbázisa meggyôzôen bizonyítja, hogy egy
személynek egy másik, tôle elszigetelt személyre irányuló figyelme jelentôsen
serkentheti vagy csillapíthatja a nézett, ill. figyelt személy idegrendszerét, a
nézônek adott utasításnak megfelelôen.
Az érzékeléssel kapcsolatos
pszí-jelenségek egyik elmélete szerint a "pszí-jelek" gyakran jelen vannak az
agyban, de a normális érzékszervekbôl befutó idegrendszeri zaj miatt nehéz
észrevenni ôket. A "ganzfeld" ("egész mezô", bôvebb leírást lásd a B. függelékben) technikát azért fejlesztették ki, hogy
segítségével elnyomják ezt a külsô zajt, oly módon, hogy az érzékszerveket
gyenge, semmiféle mintázatot nem tartalmazó, állandó inger hatásának teszik ki,
mely a külsô világ zajait elnyomja. A tipikus ganzfeld kísérletben a telepatikus
"adó" és "vevô" személy egymástól elkülönítetten foglal helyet, a vevôt
ganzfeldbe helyezik, majd az adónak egy állóképet (vagy egy videoklipet)
mutatnak, és megkérik, hogy mentálisan küldje el a képet a vevônek.
A vevôt megkérik, hogy -- miközben ganzfeldben van -- folyamatosan, szóban
számoljon be minden mentális folyamatáról: képekrôl, gondolatokról, érzésekrôl.
A küldési idôszak végén -- ez tipikusan 20--40 perc hosszúságú -- a vevôt
kiveszik a ganzfeldbôl és négy képet mutatnak neki. A négy kép közül az egyik
az, amelyet az adó küldött, a másik három ellenôrzést szolgáló "csapda". A vevô
megkísérli kiválasztani a négy kép közül a valódi célképet. Ehhez a ganzfeldben
átélt érzékleteit használja fel, ezek nyújtanak számára támpontot, hogy mi
lehetett a mentálisan "küldött" kép. Ha nincs telepátia, akkor a véletlen
törvényei alapján várhatóan 4 esetbôl átlagosan 1-ben fogja a vevô a helyes
célképet választani, vagyis 25% lesz a "találati arány". Mintegy két tucat
kutató végzett világszerte ilyen kísérleteket, mára mintegy 700 egyedi vizsgálat
eredményei állnak rendelkezésünkre. Az eredmények azt mutatják, hogy a helyes
célképet átlagosan az esetek 34%-ában választja ki a vevô. Ez igen szignifikáns
eredmény, amely arra utal, hogy a telepátia -- legalábbis a leírt kísérlet révén
meghatározott muveleti értelemben -- létezik.
A ganzfeld technika alkalmazása
megmutatta, hogy mentális információcsere lehetséges a vevô megváltozott
tudatállapotában (ganzfeldben). A távolbalátási kísérletben, legalábbis számos
formája közül az egyikben, azt vizsgáljuk: lehet-e különleges tudatállapot és
"adó" személy nélkül információt nyerni. Az egyik fajta távolbalátási
kísérletben például egy több száz fényképbôl álló fényképgyujteményt használnak.
Ezek közül valaki véletlenszeruen kiválaszt egyet -- ez lesz a célkép --, és
félreteszi egy távoli helyre. A kísérleti alany ezután megpróbál információt
nyerni a távoli képrôl, s rajzvázlatot készít róla vagy más módon leírja. Ezt
megismétlik például 7 különbözô célképpel. A próba kiértékelésére számos
különbözô módszert fejlesztettek ki, köztük igen kifinomult módszereket is. Az
egyik gyakori (és könnyu) módszer az, hogy vesszük a hét célképet és a kísérleti
alany hét válaszát, ezeket összekeverjük, majd felkérünk néhány független
"ítélôbírót", hogy a válaszokat rangsorolja vagy párosítsa a célképekkel. Ha
valóban volt információátvitel, akkor a válaszoknak jobban kell egyezniük a
helyes célképekkel, mint a többi célképpel.
Az elmúlt 25 évben több tucat kutató több ezer ilyen kísérletet végzett, több
száz kísérleti alany részvételével. Az összesített adatbázis meggyôzôen mutatja,
hogy valóban lehet információt szerezni távoli fényképekrôl, helyszínekrôl és
eseményekrôl. Hasonló kísérletek segítségével sikerrel vizsgálták a prekogníció
jelenségét is; ilyenkor a kísérleti alanyt arra kérték, hogy írjon le egy olyan
fényképet, amelyet a jövôben fognak véletlenszeruen kiválasztani.
A parapszichológia
ugyanazokat a módszereket használja, amelyeket más tudományterületek. A
laboratóriumi vizsgálatokban a pszichológia, a biológia és a fizika kutatási
módszereit alkalmazzák, a helyszíni vizsgálatokban a szociológia és az
antropológia módszereit. E területek kutatási módszereirôl számos szakkönyv
szól, így meg sem próbáljuk összefoglalni ôket.
Ami a parapszichológia esetében különleges, az az, hogy igen nagy
figyelmet kell szentelni a "hagyományos" magyarázatoknak. A pszí-jelenségeket
ugyanis úgy definiáltuk, mint olyan jelenségeket, amelyekben nem hagyományos,
tehát nem jelenleg ismert módon történik információátvitel. "ESP"-rôl például
akkor beszélünk, ha valaki anélkül szerez tudomást valamely, a környezetében
történô dologról, hogy az információhoz látás, hallás, érintés, szaglás vagy más
ismert érzékszervi úton jutna hozzá, ill. hogy képes lenne a "célinformációt"
valami módon kikövetkeztetni, kitalálni. Akkor beszélünk "PK"-ról, ha egy
fizikai rendszer látszólag válaszol valakinek a szándékaira, noha nincs ismert
fizikai kapcsolat a személy és a "célrendszer" között. A "nélkül" szó és a
"nincs ismert ..." szókapcsolat nagyon gyakran felbukkan a pszí-jelenségek
leírásaiban.
A parapszichológiai kutatásoknak emiatt igen fontos eleme az ismert
kapcsolatteremtési módok kiküszöbölése a laboratóriumi kísérletekbôl. Amikor
értékeljük az emberek élménybeszámolóit, szintén alaposan meg kell vizsgálni az
összes lehetséges kapcsolatteremtési módot. Az ESP-kutatások esetében ehhez
ismerni kell az érzékelés, az észlelés, az emlékezet, a gondolkodás és a
kommunikáció pszichológiáját, valamint az érzékelés és a mozgás biológiáját és
fizikáját. A PK-vizsgálatoknál pedig fontos ismerni a "céltárgy" fizikai
jellemzôit, muködését, és hogy mi minden lehet hatással rá. A helyszíni
vizsgálatoknál és a legtöbb laboratóriumi vizsgálatnál fontos ismerni azokat a
módozatokat, amelyek révén az emberek kommunikálhatnak, hatással lehetnek
egymásra. A helyszíni (nem laboratóriumi) vizsgálatoknál természetesen sokkal
nehezebb kiküszöbölni a hagyományos magyarázatokat, mint a laboratóriumban, mert
nem tudjuk elôre megteremteni azokat a feltételeket, amelyek kizárják az
emberek, ill. az emberek és a "céltárgyak" közötti hagyományos
kapcsolatteremtési módokat.
Még ha jól ellenôrzésünk alatt tartjuk vagy teljesen kiküszöböljük is az
ismert kapcsolatteremtési módokat, akkor is mindig fennáll annak lehetôsége,
hogy amit megfigyeltünk, pusztán véletlenül történt meg. Például, ha
valaki látszólag ESP-vel tudomást szerez egy távoli eseményrôl, akkor
lehetséges, hogy valójában csak találomra mondott valamit, ami véletlenül
hasonlít a távoli eseményre. Ami pedig PK-hatásnak tunik valamely fizikai
rendszeren, az talán csak egy véletlen változás, amely történetesen a megfelelô
idôben történt. Emiatt fontos ismerni azokat a statisztikai módszereket,
amelyekkel meg lehet állapítani, hogy mennyi a valószínusége annak, hogy az
adott esemény véletlenül történt. El kell tudni dönteni továbbá, hogy mikor
tekintjük a véletlent annyira valószínutlennek, hogy megalapozottan
kimondhassuk: valóban pszí-jelenség történt.
A helyszíni kutatások, terepvizsgálatok célja nem annak vizsgálata, hogy az
emberek pszí-élményei valóban pszí-jelenségek-e. Ezek a kutatások inkább olyan
kérdésekre keresik a választ, hogy "Mirôl számolnak be az emberek az
általuk pszí-élménynek tartott tapasztalataik kapcsán?", "Hogyan befolyásolják
ezek az élmények az emberek életét?", és "Befolyásolja-e az emberek
pszichológiai alkata és kulturális háttere azt, hogy mennyire hajlamosak egyes
tapasztalataikat pszí-élményeknek tekinteni?". Ez sima antropológiai,
szociológiai vagy pszichológiai kutatás, és nem teszi szükségessé a hagyományos
magyarázatok gondos kiküszöbölését. A terepvizsgálatok azért értékesek, mert az
emberek által valóságosan átélt élményeket vizsgálják. Az ilyen élmények közé
tartoznak a prekognitív álmok, testenkívüliség-élmények, telepatikus benyomások,
aurák, elôzô életek emléknyomai, kísértetek jelenései és a poltergeistek. A
kutatások révén információt nyerünk e jelenségek elôfordulásáról,
fenomenológiájáról, valamint az élmények demográfiai és pszichológiai
tényezôkkel való összefüggéseirôl.
Bár a terepvizsgálatok, esettanulmányok általában nem csupán a szakemberek
számára érthetôek, sôt, gyakran kifejezetten izgalmasak, bölcsen tesszük, ha
elkerüljük azt a hibát, hogy az egyedi esetek alapján elhamarkodott
következtetéseket vonunk le a pszí természetével kapcsolatban. Persze, mivel
a spontán esettanulmányok a "nyers tapasztalatokra" összpontosítanak, ezzel
sokszor olyan oldalát mutatják meg a pszínek, amely az ellenôrzött laboratóriumi
kísérletekbôl gyakorta hiányzik. Az esettanulmányok lehetôséget adnak arra, hogy
felismerjük az élmények mögött rejlô személyes jelentéseket és pszichodinamikai
tényezôket, ez pedig fontos útmutatásokat adhat a pszí lehetséges mechanizmusait
illetôen is.
A laboratóriumi kutatások egyik fontos célja annak megállapítása, hogy
a terepvizsgálatokban és spontán esettanulmányokban leírt élmények milyen
mértékben igazolhatóak a ma használatos tudományos módszerekkel. Ha az élmények
laboratóriumban ellenôrizhetônek, megismételhetônek bizonyulnak, akkor a
laboratóriumi munka súlypontja áthelyezôdik a "bizonyítékorientált" kutatásról a
"folyamatorientált" kutatásra, melynek célja az egyes jelenségek pszichológiai,
élettani és fizikai mechanizmusainak felderítése.
Az építô bírálat a
tudományban alapvetô fontosságú, és az aktív pszí-kutatók többsége szívesen
fogadja. Erôs szkepticizmusra számítanak, és valójában sok parapszichológus
sokkal szkeptikusabb a pszít illetôen, mint azt a legtöbb "külsô" tudós
gondolná.
Annak viszont általában nem örülnek a parapszichológusok, hogy a
parapszichológia leghangosabb bírálóinak némelyike valójában "álbírálatot"
fogalmaz meg. Egyes szkeptikusok némelykor igen ellenséges hangvételu,
ledorongoló kritikákkal állnak elô, s ezeket gyakran erôs meggyôzôdéssel
vallott, elôítéletes álláspontból fogalmazzák meg. Az ilyen bírálatot nem építô
kritikának szánják, hanem egész egyszeruen tekintélyelvu alapon próbálják a pszí
lehetetlenségét "bebizonyítani".
A tudomány körein kívül állók többnyire azt feltételezik, hogy a pszí-kutatás
hasznáról szóló szkeptikus viták a tudományos eszmecserék szokásos szabályai
szerint zajlanak. Sajnos nem mindig ez a helyzet. A lenézô hangvételu retorika
és a személyeskedés túlságosan gyakran fordul elô a pszível kapcsolatos
vitákban. A parapszichológia társadalomtudománya, illetve általában az, ahogyan
a tudomány az anomáliákhoz viszonyul, rendkívül érdekes téma, és nagyon jól
rávilágít a tudomány tényleges muködésének nagyon is emberi oldalaira. E téma
részletesebb tárgyalása meghaladja e GYIK kereteit, Dean Radin The Conscious Universe
címu könyve azonban részletesen taglalja.
Bírálat: A látszólag sikeres
kísérletek és eredményeik mögött valójában hanyag munka, rosszul képzett
kutatók, módszertani hibák, szelektív adatközlés és statisztikai problémák
állnak. Ennélfogva a pszí-jelenségekre egy szemernyi tudományos bizonyíték
sincsen.
Válasz: Ezekkel a kérdésekkel a kísérleti irodalom
metaanalitikai áttekintései behatóan foglalkoznak. Az eredmények egyértelmuen
mutatják, hogy a sikeres kísérleteket nem lehet ezekkel a kifogásokkal
kimagyarázni. A Harvard Egyetem tudományos módszerekkel foglalkozó szakemberei
megállapították, hogy a mai legjobb kísérleti pszí-kutatások messzemenôen
megfelelnek a tudományosság normáinak, sôt, gyakran szigorúbb mércét állítanak
maguk elé, mint a mai társadalom- és természettudományi kutatások általában.
Továbbá, az évek során a parapszichológusok igen hatásosan cáfoltak egyes,
egyedi vizsgálatokkal szemben felhozott bírálatokat. Az elmúlt évtizedben olyan
kísérleti eljárásokat fejlesztettek ki, amelyek gyakorlatilag az összes
módszertani bírálat lehetôségét kivédik, még a csalás és az összejátszás
lehetôségét is, például úgy, hogy szkeptikusokat is bevonnak a kísérletbe.
Bírálat: A pszí-jelenségek
megsértik a tudomány alapvetô, meghatározott korlátokat megszabó alapelveit,
ennélfogva lehetetlenek.
Válasz: Húsz évvel ezelôtt ez a bírálat meglehetôsen gyakran
elhangzott az állítólagos pszí-jelenségekkel kapcsolatban. Azóta számos
tudományterületen jelentôs elôrelépés történt, és a tudományos világszemlélet
rohamléptekkel változik. A korlátokat megszabó alapelveket folyamatosan
újradefiniálják. Továbbá, a parapszichológia alapvetô fontosságú tapasztalati
adatbázisa ma már olyan anomáliákra hívja fel a figyelmet, amelyek egyszeruen
nem "tunnek el", így a fenti bírálat már nem meggyôzô, és egyre ritkábban
hangzik el a kétkedôk szájából. Figyelembe véve a tudomány változásának mai
ütemét, legjobb esetben is meggondolatlanság -- legrosszabb esetben pedig
egyenesen esztelenség -- a pszít a lehetetlenségek birodalmába utalni.
Bírálat: A parapszichológia
nem tud felmutatni egyetlen "megismételhetô" kísérletet sem.
Válasz: Sokan, amikor megismételhetô pszí-kísérletrôl
beszélnek, általában olyasféle kísérletre gondolnak, mint amilyeneket általános
iskolában a fizika- vagy kémiaórákon végeznek, például a gravitációs gyorsulás
kimutatására vagy egyszeru kémiai reakciók demonstrálására. Az ilyen kísérletek
kimenetelét mindig viszonylag kevés, jól ismert és jól ellenôrizhetô körülmény
határozza meg, ezért gyakorlatilag bárki, bármikor megismételheti ôket: mindig
muködni fognak. A parapszichológia, sôt, a legtöbb társadalomtudomány és
viselkedéstudomány esetében azonban nem ragaszkodhatunk az ilyen szintu
megismételhetôséghez. A pszí-kísérletekben általában nagy a változók száma, s
ezek közül némelyiket kevéssé értjük, és nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk
közvetlenül ellenôrizni. Ilyen körülmények között a tudósok statisztikai
érvekkel demonstrálják a "megismételhetôséget" a szokásos, de korlátozó "ha
létezik, akkor meg kell tudnom csinálni, amikor csak akarom" szemlélet helyett.
Ha feltesszük, hogy a pszí nem létezik, akkor azt várhatnánk, hogy a kutatók
a jól elvégzett pszí-kísérleteknek mintegy 5%-át "sikeresnek" (azaz
statisztikailag szignifikánsnak) minôsítenék, egyszeruen a puszta véletlen
folytán. De tegyük fel, hogy megfigyeléseink szerint 100, valóban elvégzett
pszí-kísérlet közül következetesen és szabályszeruen mintegy 20 bizonyul
sikeresnek. Rendkívül valószínutlen, hogy ez véletlenül van így, s ez azt
sugallja, hogy a kísérletek némelyikénél valóban jelen volt valamiféle
pszí-hatás. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy mindegy egyes kísérlet 80%
valószínuséggel "kudarccal" végzôdik. Ha tehát egy kritikus megismételne egy
pszí-kísérletet, hogy lássa, "létezik-e" a jelenség, s a kísérlet sikertelenül
végzôdne, nyilvánvalóan helytelen volna az egyetlen kísérlet alapján kimondani,
hogy a pszí nem létezik, mert nem megismételhetô.
A kísérletek megismételhetôségének megállapítására van egy, széles körben
elfogadott módszer: a metaanalízis. Ezt a kvantitatív módszert nagyon
gyakran használják a társadalomtudományokban, a pszichológiában és az
orvostudományban arra, hogy számos független kísérlet kutatási eredményeit
összegezzék. Kb. 1985 óta sokféle pszí-kísérlet eredményeire alkalmazták a
metaanalízist. Az analízisek nagy része azt állapította meg, hogy a kísérletek
eredményei mögött nem a véletlen áll, s nem magyarázhatók módszertani hibákkal,
szelektív adatközléssel, és egyéb feltételezett "normális" tényezôk hatásával
sem. Egyetlen magyarázat marad: a pszí; s számos kísérlettípus esetében
független kutatók kétségtelenül reprodukálni tudták a vizsgált jelenséget.
Ugrás a következô
oldalra
Ugrás a GYIK elejére
Copyright © 1995, 1996, 1997 Dean
Radin (angol eredeti) Copyright © 1997 Szilágyi András (magyar fordítás) A
fordítást szakmailag ellenôrizte: Vassy Zoltán.
Title goes here
„... tévednek azok, akik szerint a matematikai
tudományoksemmit sem mondanak a széprol vagy a jóról.”
Arisztotelész SCHILLER
RÓBERT Oktalanság
„A diszkontinuitás (tehát pl. az energiakvantum vagy a rádiumbomlás)
felfedezése az oksági elvnek és vele együtt az alapelvek hármasságának a végét
jelenti.” Ezt írta a pszichológus C. G. Jung 1950-ben. Az alapelvek
hármasságán itt a teret, idot és okságot kell érteni; Jung szerint ezek
uralkodnak a klasszikus fizikai világképen. Azt a gondolatot, hogy a modern
fizika túllép ezeken az elveken, egyebek mellett a csillagász Jeans egyik
kijelentésére alapította. „A radioaktív bomlás olyan hatásnak mutatkozik,
amelynek nincsen oka, és ez arra csábít, hogy azt gondoljuk, a természet végso
törvényei nem is kauzálisak.” – idézi.
Kétségtelen, a kvantummechanika születése, az atomi jelenségek
valószínuségi leírása mai szemmel nézve meglepo gondolatokra ragadott nem egy
fizikust is a múlt század húszas éveiben. Végtére is volt, aki az elektron
szabad akaratáról beszélt. De a század közepére már úgy látszott, elmúlt a
hajmereszto természetfilozófiai spekulációk kora. Addigra, ha valakinek
Wolfgang Pauli a barátja (aki egyébként vele, Junggal együtt írta azt a
tanulmánykötetet, amelybol a mondatot idéztem), annak lehetett volna tudnia,
hogy a természettudomány nem úgy fejlodik, hogy közben megtagadja önmagát.
Vagyis madarat tolláról talán mégse mindig.
A félig vagy annyira se értett tudományos eredmények azonban szárnyakat
adtak a transzcendens gondolkodásra hajló pszichológusnak. Ha az okság elvét
kivethetjük a hajóból, semmi se gátolhatja meg, hogy egy másik elvet is ne
alkossunk a jelenségek leírására. Ez az egyidejuség elve, amelyet az
„akauzális”, tehát okságot nélkülözo jelenségek rendszerezésére kíván
használni. Olyan jelenségekére, amelyek együttesen, rendszerint azonos idoben
következnek be, azonban egybeesésükre racionális magyarázatot találni
képtelenség.
Ilyen jelenségekbol sokat gyujtött össze. Ebben persze nem állt elodök
nélkül. Hivatkozik is Kammerer munkáira; a múlt század elején muködo zoológus
véletlen egybeeséseket keresett és talált a hétköznapi életben. Ezek alapján
fogalmazta meg a „sorozatosság törvényét”, amely kimondja, hogy az
egymással okozati kapcsolatban nem álló, de jellegükben hasonló események
csoportokba szoktak rendezodni. Laczkovich Miklós néhány évvel ezelott elemezte az ilyen koincidenciákat, és
azon túl, hogy rájött egyik-másik, anekdotikusan ránk hagyományozott
eseménysor kétes hitelére, sok esetben megmutatta, hogy a laikus szemében
abszurdul valószínutlen egybeesések a becsületesen alkalmazott valószínuségi
meggondolások szerint nagyon is gyakran elofordulhatnak.
Jung se híve Kammerer eszméinek, de nagyon is ellenkezo okból. Az a
gondolat, hogy egy késobbi esemény kölcsönhatásba léphet valamely korábbival,
megdöbbentheti ugyan a klasszikus fizikán nevelt elmét, azonban a pszichológus
fülében még mindig túlzottan természettudományos csengése van.
Jung gyujteményében az ESP (extrasensory perception=érzékszerveken túli
érzékelés) válogatott esetei, szavak találkozása, állatok
megmagyarázhatatlan megjelenése szerepel. Egy rózsabogár, amelyik be akar
repülni abba a szobába, ahol távoli rokonáról, az egyiptomi szkarabeuszról
beszélnek, vagy madarak, amint összesereglenek egy ház körül, ahol valaki majd
késobb meghal. De a legterjedelmesebb jelenségkör az asztrológiáé: hosszan
elemzi sok száz házaspár horoszkópját, és szignifikáns (?) összefüggéseket
talál a párok csillagainak konstellációiban. (Nincsen kedvem ezeket
idemásolni, amint a szerzo se tér ki arra, hogy ezek a házasságok mennyiben
bizonyultak boldognak.)
Feltuno, hogy a történetekben és megfigyelésekben emberek egymás közötti
kapcsolatai, emberek és állatok, emberek és a természet élettelen alkotói
egyaránt szerepelnek. A lélektantól, neve szerint, azt várnánk, hogy emberi
magatartásokra és viszonyokra figyeljen. Itt az egész természet felvonul.
Jung nagy, egész munkásságát átfogó gondolata a kollektív tudattalan
fogalma. A kollektív tudattalant – olvasom – az ösztönök és az archetípusok
alkotják; az archetípusok pedig tudatosodásra képtelen, öröklött lelki
struktúrák. Az 1950-ben írt tanulmány merészen kiterjeszti ezt a lélektani
fogalmat. Az akauzális jelenségeknek, írja, az egyidejuség csak egyik
megjelenési formája. Sok olyan jelenség létezik a világon ezeken felül is,
amelyek valamilyen értelemben egymáshoz vannak rendelve, anélkül, hogy ennek
oka lenne. Ez az akauzális egymáshoz rendeltség az egész világot, az
embereket, az élo és élettelen természetet egyaránt átjáró és egységbe vonó
kollektív tudattalannak a megnyilvánulása. Vagyis a rózsabogár lelkének és a
bolygók ösztöneinek is.
Ebben a gondolatban számomra az a legnyugtalanítóbb, hogy azt a benyomást
kívánja kelteni, természettudományos ismeretekre támaszkodva jutott a szerzoje
a nyomára. Hasonló gond persze nyugtalanít másokat is. Makai Mihály könyv
terjedelmu esszében keresi a racionális modellek korlátját. Kétsége támad
elegendo, de egy mondata fogódzót nyújt: „A megismerés az ismerttol halad
az ismeretlen felé, és nem fordítva.” Nem lehet a transzcendencia felol
elindulnunk.
Jung boven hivatkozik felfogásának elodeire. Lao-Ce és Zoroaszter, Philo és
Agrippa von Nettesheim, Synesius ... végre, hogy közeli, jó ismerost
köszönthetünk! Ugyan nem azt a történeti személyt, a IV. században élt
neoplatonikus filozófust, akire Jung gondolt, hanem elevenebb eszmetársát és
névrokonát, Kolumbusz kortársát és ellenfelét, akit Karinthy talált ki az
örömünkre. Ez a Szinéziusz nem hiszi, hogy a Földet körbe lehet hajózni,
megveti Kolumbusz racionális számításait és a mögöttük lappangó becsvágyat és
aranyéhséget. O égig éro földrol és szárnyas emberekrol beszél, és biztos a
dolgában: „Honnan tudna róla a lelkem, ha nem volna igazam?” – kiáltja
a végso bizonyítékot. És amikor a Santa Maria matróza meglátja a földet az
árbockosárból, o csak hitetlenül legyint, csónakba száll, és elindul
ezerkétszáz évig tartó útjára a Kristályég felé.
O az irracionalitás hose. Minden együttérzo rokonszenvünk az övé. Soha nem
akart természettudósnak látszani.
IRODALOM C. G. Jung: Synchronizität als ein Prinzip akausaler
Zusammenhänge, in: Naturerklärung und Psyche, Rascher, Zürich,
1950 Lackovich Miklós: Koincidenciák és egyéb kis valószínuségu
események, Szkeptikus Lapok 2. szám, Természet Világa pótfüzete, 6. lap,
1998 szeptember Makai Mihály: Megáll az ész? A racionális modell és
korlátai, Magyar Könyvklub, Budapest, 2001 Karinthy Frigyes: Két hajó,
Athenaeum, Budapest, é. n.
Természet Világa, |
133. évfolyam, 4. szám, 2002.
április http://www.chemonet.hu/TermVil/ http://www.kfki.hu/chemonet/TermVil/ |
http://www.lycaeum.org/languages/hungarian/lsdfaqh.html
Title goes here
A belső szilárdságról
Amikor Korzenszky Richárd
meghívott előadónak a Tihanyi Tetőtéri Estékre, kiejtette ezt a két szót: "belső
szilárdság". Amint forgattam magamban ezeket a szavakat, úgy gondoltam: ennél
aligha találhatnánk időszerűbb gondolkodnivalót. A belső szilárdság hiányát
manapság nagyon sokan érzik, megszenvedik, ám az okok nehezen tudatosulnak.
Ismerünk ugyan nyugtalanító tényeket - az ökológiai válság, a terrortámadások,
az értékvesztés, a drog, a munkanélküliség veszedelme -, rámondhatjuk, hogy ezek
miatt billen belső egyensúlyunk, és van benne igazság. Ugyanakkor ritkábban
regisztráljuk bensőnk veszélyzónáit, szilárdságunk változását, lazulását,
meszesedését és mindezek okait. Ezekről keveset tudunk, mint ahogyan a
pszichikum és mentális egészség területein is sok ember kissé analfabéta
mifelénk. Pedig máris olyan új korszakba léptünk, amelyben a személyes
felelősség önmagunk egyéni sorsáért kifejezettebb, mint a korábbi időkben
bármikor. Kérhetünk ehhez segítséget a gyóntatótól és a pszichológustól, de -
akár velük, akár nélkülük - mindenképp jó lenne önmagunkban találni új
erőforrásokat és a védelmet.
Azt gondolom, a belső szilárdság legalább négy jelenséghalmazon
nyugszik, négy tartóoszlopon, de nincs rábetonozva ezekre, inkább rugalmasan
támaszkodik rájuk. Ezek:
az identitás,
a transzcendens világhoz fűződő viszonyunk,
az ember-ember közti kontextus és
a teljesítményeink.
Felvillantanék pár mondatot ezekről a tartóoszlopokról, és
szeretnék még beszélni arról, hogy miképp védjük belső
szilárdságunk állandóságát, mert a stabilitás érzése vagy illúziója nagyon
fontos az embernek. A pszichológia én-védő mechanizmusoknak és/vagy
elhárításoknak hívja a védekezőkészséget. Sokféleképp és igen rafinált módon
ügyeskedünk, védekezünk tudattalanul vagy félig-meddig tudatosan, hogy
megtarthassuk a belső állandóságot, miközben ezekkel az én-védő mechanizmusokkal
megnehezítjük önmagunk megismerését, megértését, talányt adunk a pszichológusnak
és saját magunknak. Legvégül majd beszélni szeretnék a hősről és a második
felnőttkornak - tapintatlanul mondva -, az öregkornak és a belső szilárdságnak a
kapcsolatáról.
Az identitás tehát az egyik tartóoszlop. Sok szó esik
manapság erről a fogalomról. Könnyed fordítással azt jelenti: én-azonosság. És
ezt kibővítve azt tartalmazza: tudom, ki vagyok, azonos vagyok önmagammal, az
vagyok, aki vagyok, és mindez számomra evidens. Voltaképp nagyon széles és tág
fogalom ez, jelenti azt a mélyebb, intenzívebb aktivitást is, amivel felismerjük
és elfogadjuk magunkat származásunkkal, szociális hátterünkkel, ideáinkkal,
vallásunkkal, hivatásunkkal, nemi és társadalmi szerepünkkel együtt, egyéni és
kollektív múltunkkal, egyéni és kollektív történelmünkkel egyetemben.
A fogalom egyszeriben megragadhatóbb lesz és világosabb, ha
olyan emberrel kerülünk bizalmas kapcsolatba, aki identitáskrízist él át. Nem
véletlen, hogy a II. világháború után, az amerikai frontkatonák pszichés
zavarainak gyógyításakor vonult be az identitás fogalma a pszichológusi
szakmába. A katonák egy csoportjának lelki zavara abból fakadt, hogy addigi
felfogásuk elbizonytalanodott, "elvesztették önmagukat", megsérült hazájukba
vetett hitük, idealizmusuk, mély, belső szégyent éltek át. Mintha egy fontos
tartóoszlop megroggyant volna alattuk. Történelmi változás, társadalmi
rendszerváltás éppúgy veszélyeztetheti az identitást, mint a migráció vagy a
társadalmon belüli túl gyors egyéni mobilitás. Az identitáskrízisben az eladdig
jónak hitt, elfogadott, talán szeretett egyéni múlt, származás, szociális háttér
és az ezekre ráfűződött ideológia és értékrend megkérdőjeleződik.
Az identitás folyamatosan épül. A kisbabának nincs identitása,
de a kamasznak már van, a kamaszkor az egyik jelentős forduló az
életfolyamatban, és hozhat identitáskrízist. Hiszen ekkor a változás forradalmi.
A testi, a fiziológiai, a pszichikus módosulás nagy, másképp néz ránk a
környezet, élesen vetődnek fel a "voltaképp ki vagyok én?", és a "milyen
vagyok?" kérdések. Az életfolyamatban a másik nagy identitáskrízis-lehetőség
amikor az első felnőttkorból átlépünk a második felnőttkorba. A klimax
fordulópontja ez, amely nők és férfiak életében egyaránt hozhat nehézségeket, de
változást mindenképp hoz. Változás és folyamatosság, ez a két
izgalmas, mert ellentmondásos működés itt - a személyiség szilárdsága
szempontjából. Változni, de a folyamatosságot mégis megtartani, többek között
ebből áll az életvezetés művészete. Az identitást néha át kell alakítani, meg
kell újítani, ami szenvedéssel járhat. Ez lassú folyamat. Ugyanakkor menet
közben építeni kell a részben összerombolódott múltra, a maradékra, mert a
folyamatosság véglegesen nem szakadhat meg. A folyamatosság és a változás
kettőssége, ellentmondásossága jelen van, és nekünk e kettő között kell
egyensúlyozni.
Egyéni és közösségi múltunk ismerete, elfogadása, megbecsülése
identitásunkat erősíti, mint a fát, ha mélybe kapaszkodnak gyökerei. Amikor
gyermekeink előtt eltagadjuk vagy nem tudatosítjuk, hogy felmenőik milyen
vallásnak, világnézetnek, társadalmi rendnek voltak a hívei - kényelemből vagy
félelemből eltakarjuk előlük ezeket -, akkor későbbi identitásuknak elvágjuk
egy-egy gyökerét. Őseinktől, a múltunktól sokat kaptunk, többek között az
életünket, és amit kaptunk, abból sokat továbbadunk a jövőnek. Ez a tudat és
érzés én-erősítő. Az empatikusan is átélt múltból érezhetjük meg azt, hogy
tetteink, szavaink, bármily csekélyek, nem csupán erre az egyetlen életre
szólnak. Ez a gondolat már átvezet bennünket a transzcendencia gondolatához.
Milyen a viszonyunk hozzá, a természetfelettihez? Ahhoz
a világhoz, amelyet sem természetes érzékszerveinkkel, sem kifinomult
masinákkal, technikákkal nem tudunk megragadni? Az elméleti fizikusok mondják,
számításaik szerint elvileg megvan annak a lehetősége, hogy a mi három plusz egy
téridő-dimenziónk mellett többféle más dimenziók is léteznek, amik átfonják,
átszövik négydimenziós világunkat, talán szinkronicitásban mozognak velünk és
körülöttünk. De ezeket nem érzékeljük, ha mégis, akkor csak annyira, mint a
síkföldi ember a gömböt. A síkföldi ember csak a szélességet és a hosszúságot
ismeri, a mélységet, a teret nem, és amikor síkvilágán áthalad a gömb, akkor a
síkföldi ember előbb egy pontot vesz észre, majd egyre nagyobb és nagyobb
köröket, később egyre kisebb és kisebb köröket, legvégül ismét lát egy pontot és
kész. Világán áthaladt valami, de a gömböt magát a síkföldi nem észleli.
A pszichológia keretében a parapszichológia, a telepátia, a
clairvoyance jelenségek és az extraszenzoriális észlelések (ESP, Extrasensory
Perception) kutatásai próbálnak megérteni valamit a természetfölöttiből vagy a
természeten túliból. Az eredmények szkepticizmusra hangolják az embert. A
kísérletek, ha biztató stádiumba jutnak néha, tudományos feltételek között
szinte mindig megismételhetetlenek, tudományosan nem érvényesek. Tény azonban
az, hogy vannak közöttünk emberek, akiknek képességeik rendkívüliek, talán
kapcsolatba tudnak lépni más dimenziókkal, de sajnos ellenőrizhetetlenül, mintha
a tudomány számára nem akarna megnyílni a természeten túli világ. Talán inkább a
misztikusoknak, akiknek észleletei a tudomány számára szintén
ellenőrizhetetlenek, mégis a vizionáló szentek életvitele, egyéni hitelük és a
mögöttük álló egyházi felügyelet valamelyest elfogadást élveznek.
Magunkfajta köznapi ember számára a belső szilárdságot az a
kapcsolódás adja, amikor az egyén gyakorolt vallásának felettes hatalmában,
hatalmaiban olyan mélyen és erősen bízik, mint a kisgyerek a rendes szülőben és
az őrangyalban. A maga istenével személyes kapcsolatban lévő ember valószínűleg
csak akkor gyötri magát gondokkal, amikor képtelen a Gondviselésre hagyatkozni,
és ezzel épp az ellenkezőjét bizonyítja annak, amit istenének mondani akarna,
vagyis hogy szereti és rábízza magát. A gondtalan ember is keresi gondjai
eredetét és a megoldás módjait, de soha nincs egyedül a bajával, mindenek előtt
átadja a gondját annak az istenségnek, akiben hisz. Ez nem megy egyik napról a
másikra. Megújítani és mindennap megnézni: tud-e az ember őszintén rátámaszkodni
a Gondviselésre? Tudja-e félresöpörni saját hübriszét? Az önértékelés, az
önbecsülés, az identitás-építés torzulásaival, túlzásaival szemben ellensúlyt
képez az önátadás, pontosabban annak a tudatosítása, hogy a természetfölöttivel
szemben milyen törékeny semmik vagyunk.
Az ember-ember közötti kontextusról figyelemreméltó
elméletet és terápiás iskolát dolgozott ki Böszörményi Nagy Iván. Alapja a
kapcsolati etika (relational ethics). Azt mondja, az ember-ember közötti
kapcsolat minőségét egy bizonyos kontextus dönti el, a középpontba nem az
egyének pszichológiai fejlettsége vagy állapota kerül, hanem a kapcsolat
egzisztenciális dimenziója, olyan alapkérdések szintjén, mint az
igazságosság, a kölcsönös megbízhatóság, az egymásnak-egymásért
felelősségvállalás. Ezt a kölcsönös elkötelezettséget nevezi kapcsolati
etikának. Nemcsak a tudat, hanem a tudattalan szintjén is ez a kapcsolat
meghatározója. Érdemes kiemelni, hogy a tudattalan szintjén is működik, és
meghatározóbb a kapcsolatban, mint a társadalmi normák, vagy az ősi vallási
parancsok. Ez a gondolat Martin Buber filozófiai antropológiájára alapoz. Buber
az igazságosságra épülő emberi rend (just human order) kifejezést
használja. Enélkül, mondja Buber, sem az egyén, sem az emberiség nem lenne
alkalmas a túlélésre. Lényege az igazságosság, a kölcsönös hitelesség, az
egymásért vállalt felelősség. Ha ezek ellen cselekszünk, az egzisztenciális
vétek. Megakadályozza az embert a személyiség fejlődésében és a személyiség
kiteljesedésében.
A "dialógus" is Buber fogalma, nem pusztán mint eszmecsere,
hanem a másik fél érdekeit támogató hiteles jelenlét. Az Én és Te olyan
kapcsolata, kétpontú helyzete, amelyben a másik szempontjait is megéljük. Ez a
hiteles dialógus, ami mindkét fél számára nyerő helyzet.
Az etikai egyensúly, az adok-kapok egyensúlya (balance betwen
give and take) kulcsfogalom. Ezt egy metaforával teszi világossá Böszörményi
Nagy, a "számadási főkönyv" kifejezéssel - itt jogosultságaink és
elkötelezettségeink egyensúlyáról van szó. A családterápiában például nagyon
fontos jelenség az, amikor valakinek a múltjában feltételezhető a hiányos
szülő-gyermek kapcsolat. Ettől hiányos marad a "gyermeki belső főkönyve", és
felnőttként felnőtt partnerétől próbálja kinyerni, amit kisgyerekként nem kapott
meg, ami akkor még valóban járt volna neki. Ez megterhelheti és felboríthatja a
kapcsolatot.
Aki hosszú távon mellőzi a kapcsolati etikát, az önmagát
bünteti, mert ekkor lassan beindul egy érdekes, ám nagyon természetes folyamat.
Előbb stagnálnak emberi kapcsolatai, majd idővel, lassan-lassan kiürülnek. A
hiány - kivált akkor, ha a folyamat tudattalan maradt - a testben is megjelenik.
Idővel hiánytüneteket fog produkálni testi vagy lelki vagy mindkét téren.
Philadelphiában 1997-ben megtartották az első Kontextuális
Világkonferenciát. Ennek anyagában olvasható, hogy az emberi erőforrásokra, a
hasznosságra is érdemes felfigyelni. Talán nem véletlen, hogy a nagyon
gyakorlatias, sokszor haszonelvű USA-ban vetődik fel az erőforrás gondolata. A
hiteles dialógusok mindkét fél számára nyerő helyzetet hoznak. Nyerő helyzetben
pedig a gyógyítóerő kedvezően működik, és feltételezhető, hogy másféle emberi
erő is sokszorozódik.
Teljesítményeink - amiket belső szilárdságunk negyedik
tartóoszlopaként említettem - ugyancsak sokfélét jelentenek. Az eddig említettek
- az identitásépítés, a kapcsolattartás a természetfölöttivel, az ember-ember
közti kontextus - külsőleg közvetlenül nemigen látható teljesítmények, noha
egyeseknél ezek hatalmas méretű teljesítmények. Thomas Merton jut eszembe, aki
kalandos életének huszonhetedik esztendejében bekopog egy trappista monostorba,
Kentucky államban. Majd jó tízéves hallgatás következik. A béke és a szemlélődő
életvitel bizonyára az új identitás építéséhez és a természetfölöttihez
kapcsolódáshoz kellett. Ez hatalmas építkezés lehetett, de külsőleg nem sok volt
látható belőle. Később elöljárói parancsára írni kezdett. Teljesítménye így
válik külsőleg is láthatóvá, átélhetővé, értékelhetővé.
Az ember, ha belső szilárdságot akar, akkor a külvilág előtt is
szüksége van látható, tapintható, értékelhető, az emberek előtt közvetlenül
felmutatható teljesítményekre. Én-képünket és bizonyos mértékig identitásunkat
ugyanis azokból a külső jelzésekből építjük, amelyekkel a környezet reagál ránk.
A visszajelzések nagyon fontosak. Tudatában kell lennünk, meg kell mutatnunk,
céltudatosan, hübrisz nélkül, de szilárd öntudattal, hogy mennyi mindent tettünk
le mindnyájunk közös asztalára. Néha meglepődöm, amikor szinte a neurózis szélén
álló nők, roppant alacsony önbizalommal, mi több: kínzó kisebbrendűségi érzéssel
megverve jelentkeznek valamilyen tünettel, és miközben elmondják sorsukat,
kibontakozik egy-egy tevékeny, nagyon értékes, hasznos, tiszteletreméltó pálya,
amit ők nem is értékelnek, és nem is érzékelik, mennyi mindent tettek. Azt
mondják, más is megteszi mindezt. Egyszerűen önmaguk teljesítményeinek nincsenek
tudatában. Belső szilárdságuk jeles építőkövét nem használják, félresöprik.
Védekezés és belső szilárdság
A belső szilárdság, a személyiség stabilitása olyannyira
fontos, hogy megtartására egész védelmi rendszert használ az emberi természet,
ezek az én-védő vagy elhárító mechanizmusok. Az a céljuk, hogy a régi belső
egyensúly változatlanul megmaradjon. Jelentkezhetnek ugyanis bennünk olyan
emlékek, élmények, képzetek, ösztönkésztetések, izgalmak és fantáziák, amik
megbillentik pszichikumunk szilárdságát, például mert másként mutatják azt a
képet, amit önmagunkról már korábban szépen megfestegettünk. Olyat mutatnak, ami
összeegyeztethetetlen az én-ideállal. Máskor kikezdik a már elfogadott
értékrendünket és meggyőződésünket. Olykor meg azért kell védeni belső
szilárdságunkat, mert valami elviselhetetlen érzelmi teherrel ver, éppen a sors
és az összeroskadás ellen hárítunk.
Tehetséges, tizennyolc esztendős lány közlekedési baleset
áldozata lett, a halálhírre édesanyja kómába esett. Mikor magához tért, nem
sírt, úgy viselkedett, mint annak előtte, és másfél esztendőn keresztül nem vett
tudomást kislánya haláláról. Ha beszélt róla, akkor azt újságolta, hogy a lány
épp elutazott, de hamarosan haza fog jönni. Máskülönben az anya semmi jelét nem
adta a zavarodottságnak, munkáját rendesen végezte, életvitele nem változott. Az
elhárításnak azt a fajtáját alkalmazta ösztönösen, amit "meg nem történtté
tevés"-nek mondunk. Majd a családtagok észrevették másfél év múltán, hogy az
anya kijár a temetőbe lánya sírjához. Ennyi időre volt szüksége, hogy tudata
befogadja a tragédiát, így - ezzel az elhárító mechanizmussal - mentette meg
pszichéjét a teljes összeomlástól, talán az őrülettől.
Nem lehet egyértelműen megmondani, hogy az elhárítások, az
én-védő mechanizmusok károsak, illetve hasznosak-e. Minden eset más. A fenti
példában hasznosnak mondhatjuk a hárítást. Segített megtartani a belső
szilárdságot az őrület ellenében. De az biztosnak látszik, hogy rengeteg lelki
energia megy el akkor, amikor az önmagunkkal szembeni nyíltságot nem tudjuk vagy
nem merjük vállalni, hanem kerülgetjük. Köznapi nyelven azt mondjuk ilyenkor,
hogy "szőnyeg alá söpörjük" azt, amivel nehéz számolni. Morálisan ártatlanok
vagyunk, legalábbis szeretnénk ezt hinni, de mentálhigiénés szempontból a
morálisan "ártatlan" elhárítás is lehet mérgező, mert félrevezethet és kancsalul
mutatja a valóságot. (A következőkben bemutatandó Erzsike esete erre lesz
példa.) Patologikusnak akkor gondolom a hárításokat, ha a tudatelborulás,
tudatelhomályosulás olyan mértékű, hogy ellehetetleníti az önellátást, a
munkavégzést, a kapcsolattartást. A fenti példában nem ez történt.
Anna Freud foglalkozott a témával. Ő és a szakirodalom sokféle
én-védő mechanizmust említ, felsorolok néhányat.
Elfojtáskor a tudattalanba szorítjuk a nem kívánt
információt. Szeretnénk távol tartani a tudattól, elfelejtjük időlegesen vagy
végleg. Van olyan tudattartalom, amely felidézhető, olyan is, amely végleg
elsüllyedt, s legfeljebb sajátos technikákkal, mint a hipnózis hozható a
tudatba.
Regresszió esetén visszacsúszunk egy alacsonyabb
fejlődési fokra. Például úgy reagálunk akár egy kisgyerek, frusztrációra sírunk,
noha ez már nem megfelelő problémamegoldási mód, ha felnőttek lettünk. Vagy
valaki összemossa a valóságot a fantáziával, ami kisgyermek korban még
természetes, de későbbi életkorban már visszacsúszásnak számít.
Reakcióképzés során viselkedésünkben vagy testünkben
jelenítjük meg a hárítást, például keletkezik valamiféle rángás, tik, vagy testi
panasz és elváltozás.
A projekció, a kivetítés esetén a mibennünk meglévő
irányultságot, szándékot, tulajdonságot, ösztönkésztetést stb. rávetítjük a
másikra, benne véljük felfedezni azt, ami mibennünk megvan.
Szublimálás esetén ösztönkésztetéseinket magasrendű
produkcióban éljük meg, éljük ki. A művészetek erre nagyon alkalmasak. Az
indulatok, a mélyről jövő, sokszor szégyellnivaló késztetések átváltoztatva
mondhatók ki művészi alkotásokban.
Racionalizáció esetén józan érveket, értelmes
összefüggéseket, ok-okozati rendszert találunk ki arra, hogy megmagyarázzuk az
idegesítő információkat, amik frusztrálnak és belső szilárdságunkat
veszélyeztetik.
Nevezzük Erzsikének azt a 45 esztendős tisztviselőnőt, aki
sosem volt férjnél, és elhatározza, hogy gyermeket akar. Megjelenik a
nőorvosnál, megtudakolni, alkalmas-e még a gyermek kihordására. A vizsgálat
során szerelmes lesz a nőorvosba, gyakran jelentkezik nála problémáival, ha
teheti, az orvos rendelője előtt járkál, telefonálgat neki, szerelmével üldözi.
Éveken át tart az egyoldalú szerelem, amit Erzsike nem egyoldalúnak él meg. A
kórlélektan erotománia systematicának, szerelmi tébolynak nevezi ezt az
állapotot, illetve funkcionális zavart. Jellemzik a sóvárgóan erős érzelmek és
annak feltételezése, hogy a másik is éppígy érez. Hamis értelmezések ezek és a
konkrét élményektől független képzelgések. Erzsike meggyőződése szerint az orvos
csak halogatja a kapcsolatuk realizálását tettekben is, mert kimondhatatlanul
rendes férfi, akinek családja van, és amíg el nem rendezi korábbi életét, addig
nem mutathatja ki erős szerelmét Erzsike iránt. Ez különlegesen szép, nagy
szerelem, és mindkettőjük részéről az - ezt vegyem tudomásul, mondja Erzsike
dacosan. Szinte kegyetlennek érzem magam, mikor józan kérdéseimmel egyre csak
bontogatom az önmaga köré épített önbecsapásának falait. Néha, amikor szavaim
pontosan eltalálják az ő logikája szerint, hogy ez a kölcsönösség mégsem
valóságos, hanem Erzsike fantáziája, akkor szinte összeroskad, és olyan mély
szomorúsággal néz rám, hogy arra gondolok, nem kellene-e inkább meghagyni
Erzsikét ebben az élethazugságban. Honnan veszem a bátorságot ahhoz, hogy
megpróbáljam átrendezni Erzsike képzeteit? Mielőtt hozzám jött, már kezelték
elmegyógyintézetben, akkoriban erős hallucinációi is voltak, az orvos hangját és
üzeneteit hallotta. Az üzenetek tartalmáról nem hajlandó nyilatkozni, ha
kérdeztem, csak pironkodik. Próbálom vele végigvenni korábbi hallucinációit,
téveszméit, ezek esetleges okait, fiziológiai hátterét, a szerelem utáni vágyat,
a gyermek utáni vágyat és ezek kielégítetlenségét, tudattalanjának tartalmait,
amik megnyilvánulnak fantáziáiban, hogy tudatosan viszonyuljon tüneteihez
és azok hátteréhez, tudja, miről van itt szó, és ne legyen olyan nagyon
kiszolgáltatva a saját vagy a kollektív tudattalannak. Erzsike intelligens,
jóindulatú, színes, kedves ember, ezeket az előnyös vonásait nagyon határozottan
tudatosítani akarom, és talán sikerül is, tudjon személyiségének előnyös,
érdekes, vonzó aspektusairól - de ugyanakkor vegye tudomásul, hogy amikor úgy
szemléljük a személyiségét, mint egészet, akkor "láthatóan" van rajta egy
hasadás. Ez az érzelmek, főképp a szex-és-szerelem kiéletlenségéhez kapcsolódik.
És ő mintha ezt a hasadást fantáziákkal akarná eltüntetni. Arról is
beszélgettünk, mi történik az emberek között, ha ő a maga vágyfantáziáit
tényként mesélgeti és elmondja, miképp üzen neki szerelme szavak, telefon,
levél, e-mail nélkül, csak a légen át, amit Erzsike a szívével pontosan megérez
és csalhatatlanul átkódol a fejében.
Erzsike a következő elhárító mechanizmusokat alkalmazza, hogy
védje a bár hasadozott, de mégis meglévő belső szilárdságát:
projekció: a benne élő erős érzéseket belevetíti a
férfibe, és úgy éli meg, mintha a férfi is hasonlóan érezne iránta,
fantáziával letagadja a valót és fantáziával felépíti a
vágyottat, eközben idealizálja: "a kimondhatatlanul rendes férfit", aki
azért nem jelentkezik, mert még nem rendezte el múltját a családjával,
regresszió: visszacsúszik egy alacsonyabb fejlődési
fokra, összemossa fantáziálásait a valósággal,
reakcióképzés: testi tünetben jelenik meg az, amit
elfojt (vagyis az, hogy magányos és az orvos menekül előle). A tünete altesti
irritáltság, ami nagyon kínzó és kellemetlen. Nem tudom rávenni, hogy
bőrgyógyászati, urológiai és nőgyógyászati kivizsgálásra menjen. Szerinte ez a
tünet azért van, mert valakik büntetésképp küldik.
Ellentétbe fordulás: extatikusan szép és gyengéd érzései
olykor átfordulnak agresszív és negatív érzésekbe, ilyenkor felhívja a férfit
telefonon és gorombáskodik vele, máskor meg tolakodóan felajánlkozik.
Érzékelhető talán Erzsike esetéből, hogy én-védő
mechanizmusaink lehetnek átkosak, máskor meg megmentenek bennünket az
összeomlástól, és ezzel időlegesen jó szolgálatot tehetnek. Ugyanakkor a
személyiség kiteljesedéséhez, ahhoz, hogy kihozza az ember magából mindazt, amit
Isten vagy a természet rábízott, ahhoz a valóságot objektíven szükséges látnia,
önbecsapások nélkül, mert ha a tudattalanba süllyesztjük megoldatlan ügyeinket,
akkor azok a tudattalant fogják erősíteni, ellopják energiánkat, és sokféle
galibát okozhatnak.
Hősök és a belső szilárdság
Nézzünk körül a hősök és héroszok vidékén, rájuk bizonyára
jellemző a belső szilárdság. A férfinép nagyon érdekes, többek között abban is
különbözik tőlünk, nőktől, hogy amint a fiúnak született gyermek talpára
emelkedik, máris megjelent a hős. Magától értetődően nyúl a kard után,
vágyakozik a fegyverek után, lehetnek fából, agyagból, alumíniumból, és szívesen
fölpattan seprűnyél-lóra, lesz belőle hite szerint huszár, lovag, vitéz, egyike
a három testőrnek.
Az antik világ nagy héroszainak egyike. Héraklész a tanulásban
nem jeleskedett, a görög vázarajz tanúsága szerint széttörte a széket tanítója
fején, amikor az hevesen sürgette a betűvetésre és lant pengetésére. Ekkor
küldték el az ifjonti hőst: őrizze a nyájat. Ott aztán a szabadban "négy láb"
magasra növekedett. Nyila célt sohasem tévesztett, erős lett nagyon és a
gerelyvetésben kiváló. Ő és a többiek, a görög hősök és héroszok mind, tulajdon
szellemi valóságunk. Múlt és gyökér. Kerényi Károly szerint a Krisztus előtti
időszakban kétezer esztendőn keresztül övék volt a világ. Mellőzhetetlen
darabjai az európai létezésnek, történeteik és mítoszaik megmutatnak valamit
abból, ami itt adva van - miképp keletkezett, honnan indult, milyenek voltak a
gyökerek és a források. Az ősi héroszok belső szilárdságának is örökösei
vagyunk.
A hérosz szót Kerényi előnyben részesíti, bár olykor a hős
szóval felváltva használja. Azt mondja, a hérosz tulajdonságai az istenekével
rokoníthatók, mert lényének magja megváltoztathatatlan. The hero is he who
is immovably centered (R. W. Emerson). A hérosz az, aki legbelül rendíthetetlen.
Mítoszaink szerint nemző apjuk valamely istenség, és rájuk is fény hull, az
istenség fénye, ám keverve a halandóság árnyával. Héroszokról hallani és
beszélni, felettük eltűnődni sajátosan élő, lüktető atmoszférát hoz, vonzó és
különleges rezgést - nem lehet csodálni, hogy a fiúgyermeket ez "megragadja", ő
pedig éppen "ezt akarja", mihelyt a talpára emelkedett, s azután évtizedek
hosszú során át komolyan játszik a hős szerepével.
Mindenki üzenettel érkezik. A héroszra bízott legáltalánosabb
üzenet ennyi: istenektől jövök, figyeljetek arra, amit hoztam. Sorsát mindig
megérinti a halál, nem olyanképp, mint valamennyiünkét, vagyis nem természetes
módon, hanem tragikus színekkel. A heavy metal műfaj Megadeath elnevezésű
zenekara (fordítható Haláláradatnak, Megahalálnak, Kozmikus Halálnak) új
korongjának címe The World Needs a Hero. Van, aki visszásnak tartja, hogy a
Haláláradat beszél a hősről és megjelenéséről, magam stílusosnak gondolom a hős
és a halál közeliségét. Gondoljunk Albert Schweitzerre, a múlt század nagy
kultúrhősére, aki Nobel-díja összegéből gyógyítótelepet szervezett a
leprásoknak, és a halál közelében dolgozott.
A férfilét három nagy élettémája közt a hősi - időbeliségben -
az első. Korai szakasza a gyermek hős a már említett seprűnyél-lóval és
fakarddal, ám mondhatnám azt, hogy ecsettel, kalapáccsal, bármivel, mert sem az
eszköz, sem az életkor nem igazi jelzése e korai szakasz végének. Ismerünk
biológiailag érett, sőt öreg férfiakat, akiknek karakterébe rögzült az éretlen
gyerek hős. Ha valaki férfi hőssé érik, akkor már átesett néhány
változáson. Siegfried a Wagner-drámában megkötözi a medvét. Ez az első nagy
változás: a férfi hős már tud értelmesen bánni saját agressziójával és
erejével, nemcsak arra pazarolja, hogy széttörje a széket a tanító fején. Van
egy mondás, miszerint amikor a férfiben megmozdul a hős, akkor a nők szeme
kifényesedik. Ennek tartalmát az etológusok tapasztalatából lehet megérteni, ők
mondják, hogy amikor némely madárfaj párosodni készül, a nőstények az ágakon
ülnek, nézik a hímek levegőben mutatott akrobatikus röpködését. A hímek
mutatványröpködésbe kezdenek. Amelyik pompásan bukfencezik, tárgyakat tud
cserélni a levegőben, gyorsan és remekül suhan, azt lesz jó választani. Tőle
remélhető, hogy a fészken ülés tehetetlensége idején az ilyen hím jól táplálja,
eltartja majd a családot. És védelmet is ad. Kifényesednek tőle a szemek.
A férfi hőssé érés második jele az a rádöbbenés, hogy immár nem
szükséges másra támaszkodni, mi több, én, a hős vagyok az, akire
számíthatnak mások, az utódok és a nemzetség, mert képes vagyok megölni a
sárkányt vagy a kardfogú tigrist. Harmadik jele a férfi hőssé válásnak a
kiszakadás a szülői függelemből. Amint ez megtörténik Siegfrieddel -
kezdi érteni a madarak beszédét, ezzel kitágul élete, hírkészlete, tudása,
hatalma, és ekkor kapja meg Brünhildát, a nőt.
Az imperatívusz jelentősége
Az érett felnőtt, így a férfi hős is tudja: létezik parancsoló
szükségszerűség, vannak ellentmondást nem tűrő parancsok az ő életében is.
Ezekkel ésszerűen bánik, ezekhez autonóm módon alkalmazkodik. A gyerekre ez
bizony nem mindig jellemző, hősiessége kimerül a felnőttek elleni sokszor csacsi
lázadozásban. Az ötesztendős hős világgá megy, nem érzékeli, hogy számára még
parancsoló szükségszerűség az otthon. A gyerek és kamaszhős abban rokonítható a
neurotikus emberrel, hogy az imperatívusz jelentőségét nem differenciáltan
látja, életvezetésében nem jól alkalmazza. A pszichológia egyik professzora
naplókat elemezve úgy találta, hogy a neurotikusok naplóiban jelentősen több az
imperatív kijelentés. A "kell", a "kellene" szavakat aránytalanul többet
használják, mint a "van"-t. A kiegyensúlyozott, belső szilárdsággal élők
naplóiban arányosság tapasztalható, illetve a "van" a gyakoribb. Mintha ez
utóbbiak a meglévőből indulnának ki (ez az, ami van), ezt előbb tudomásul
veszik, erre építenek, a neurotikusok pedig azon totojáznak, hogy miképp kell,
kellene lennie a világnak, és nehezebben észlelik a valóság sokszor kegyetlen és
kérlelhetetlen imperatívuszát. Ebből persze származhatnak életvezetési hibák,
kialakulnak a mókuskergetők, az ördögi körök. A neurotikus ember, és gyakran az
ifjonti hős is, a paranccsal eleve ellenkezik, szembeszáll, vagy rettentően
szenved tőle.
Az imperatív problémák mögött feltételezhető az apa nélküli
neveltetés. Az ellentmondást nem tűrő parancs kiadása ugyanis maszkulin
gesztus. Ha ehhez, ennek létezéséhez a gyerek kicsi korától hozzászokik, beépíti
és megtanul "bánni vele", talán később sem azzal bajmolódik terméketlenül, hogy
miképp kell, kellene lennie a dolgoknak, hanem tekintetbe veszi azt, ami van, és
tagadás helyett máris konstruktívan lép.
Az imperatív problémák mögött rejtőzhet más is, nevezetesen a
tudat fejlettebb mivolta. Az önálló gondolkodásra, a kreatív mérlegelésre, a
kritikus szemléletmódra hangsúlyozottabban hajlamosak az utóbbi generációk, mint
a régiek. Az emberek ma sokkal inkább átlátnak a dolgok szövetén, mint ötven
vagy száz évvel ezelőtt. Sejtik, érzik vagy világosan tudják például, hogy az
ellentmondást nem tűrő katonai parancsok, a szükségszerű engedelmesség a
csatákban korántsem mindig a hősiesség terepét jelentik. A hadi zászlók szent
lobogása mögött olajkutak, fegyverkereskedelem és pénz motivál. A csatákba
invitáló hősi kürt ebből a szemszögből nézve keservesen nevetséges, mi több:
gyalázat. Átlátnak bizony és egyre többen átlátnak azon a szomorú tényen, hogy
ezt az atavisztikusan ősi, hősies gesztust a férfiakban milyen sokszor
használták már ki gyalázatosan a történelem során. A tudat fejlődése, az
agyműködés fejlődésének evolúciós ugrása, másfelől az információhordozók
hihetetlen mérvű elterjedése és szemléletformáló ereje lassan-lassan megtanítják
az embereket a bonyolultságok és a komplexitások felfogására, kiismerésére.
Autonóm ember talán kiismeri magát a bonyolultan táguló világban, és így talán
képes az imperatív problémákat is kezelni. Képes eldönteni, mikor került
parancsoló helyzetbe. Amikor például a halál közelébe kerül valaki (aki még nem
végletesen elöregedett, nem is halálosan beteg, hanem a sorsa, a körülményei így
alakulnak), talán áldozat, talán mártír, talán bűnbak lesz belőle. Ha módja van
rá, maga választ: küzdjön-e a végsőkig, vagy inkább feladja, vállalja-e az áruló
szerepét, hogy elmenekülhessen, vagy elmenekülhessenek és megmaradjanak mások.
Talán személyek, emberek, talán egy eszme megmaradjon. Emlékszünk a
Görgey-jelenségre, sokan árulónak mondták, noha ezreket kímélt meg a haláltól,
emlékszünk az aradi tizenháromra, ők viszont az áldozat szerepét vállalták, noha
elmenekülhettek volna, olyan rosszul őrizték őket a cári katonák (meglehet,
szándékosan). Emlékszünk Nagy Imrére is. Feltételezhető, hogy az említett három
helyzet emberei autonóm módra, teljes szuverenitással hozták meg
döntéseiket a kritikus órákban. Ezek a döntések emberi szempontból
színvonalas tettek, rájuk a hősi jelző illik.
Ebből a szempontból nézve a kamikáze pilótát nem gondolom
hősnek. Ha mégis, akkor tragikus gyerek hős. Kuvahara Allred Kamikáze
című könyvében leírja, miképp történt a toborzás, a kiképzés. Őt már nem
vetették be, mert közben befejeződött a második világháború. Kamasz volt, és
mint a legtöbb kamasz, halálosan unta az iskolát, kalandvágy feszítette, a
kamasz-én labilitása, identitásválsága ugyancsak jellemezte, ami gyakori a
pubertás idején. Ilyenkor ha valaki - kivált, ha egy magas rangú személy, mint
amilyen a toborzótiszt volt - meghatározza ifjonti "cseppfolyós" lényét, és
ilyeneket mond: "bosszúálló sas", "mennyei szél", "isteni vihar", ezek lesztek
ti, ha jöttök közénk, a gyerek elfogadja a tőle várt szerepet. Még akkor is, ha
nem ennyire emelkedett a válasz, amit kapott a "ki vagyok" kínzó kérdésére! Az
apa szinte elájult a megtiszteltetéstől, a család megbecsülésétől, a magas rangú
ember személyesen kereste fel a fiút otthonában, csak az anya sírdogál. A kis
kamikáze korántsem éretten döntő férfi hős, inkább elcsábított lepke.
C. G. Jung visszatérő álmában elnyeletéssel küzdött, mígnem
érdekes álom vetett véget a kínzó sorozatnak. Álmában megölte Siegfriedet, az
ókori germán hőst. Úgy értelmezte álmát, hogy meg kellett ölnie önmagában azt a
hősi képet, amit önmagáról, mint fiatal férfiről gondolt, talán dédelgetett,
mert az életút bizonyos szakaszán a fejlődést akadályozza a régi belső kép. Az
identitás átalakítására van szükség. A fiatal hős gátolhatja a mélyülő
gondolkodást, az érettebbé válás bölcsességét, a tudattalan mélységei felé
fordulást.
A férfi életfolyamban a hős időszakasz után vagy ezzel
párhuzamosan a pátriárka időszak következik, a család és a szakma kiteljesítése,
felnevelni az utódokat, ellátni a választott szakma kívánalmait. A társadalom
nőket is, férfiakat is figyelmeztet, sőt ránevel arra, hogy az utódok
gondozását, felnevelését, továbbá a szakma kiválasztását és a kívánalmak
szorgalmas teljesítését miképp végezze, hogy életképes tagja legyen az emberi
közösségeknek.
Majd hirtelen elengedik az ember kezét, mert hát az életkor
délutánjára, a második felnőttkorra nincsen felkészítés. Erre az időre már
felnevelkedtek a gyerekek és kirepültek. A választott szakmában elértük vagy sem
a csúcsot, de ez az élettéma mindenképp veszít eddigi súlyából. Akkor hát mi
történjék? Hová legyünk szellemünk és bensőnk szilárdságával?
Második felnőttkor: ingamozgás és belső szilárdság
Ha azt mondanám a második felnőttkor helyett, hogy öregség,
akkor a szavak csapdájába esnék, mert az öregség szó holdudvarához legtöbben a
leépülést társítják. Márpedig ez a kiteljesedés és a beérés ideje lehet.
(Kimondott szavainknak roppant ereje lehet, önmagukat teljesítő jóslatként
viselkednek, nincs semmi szükség arra, hogy szavainkkal erősítsünk egy kártékony
ráolvasást.) Lelkileg és szellemileg ez a kiteljesedés kora, nevezzük második
felnőttkornak - elkerülendő a szavak csapdáját.
A kiteljesedés és beérés idején, azaz a második felnőttkorban
sajátságos szerepe lesz az enantiodrómia jelenségének, az
ellentét-áramlásnak. Már Herakleitosz beszél erről a fogalomról, ami a mai
pszichológia egyik érdekes törvénye. Ez az ellentétek szabályozó
funkciója, vagyis az a kérlelhetetlen következetesség, hogy egyszer minden
átlendül saját ellentétébe. Akár az inga - ami kilengett balra, az egy idő után
jobbra fog lendülni. Az ellentétpárok harcolnak, egymásnak feszülnek. Ez a
mozgás energiát ad.
Pszichénkben jelentős ellentétpár a tudat és a tudattalan. Az
kerüli el a kettő közötti feszültség veszélyeit, az ingalengés esetleges
traumáit, aki tud különbséget tenni a saját én és saját tudattalanja között. De
nem úgy, hogy a tudattalant elfojtja és énvédő mechanizmusokkal terheli, hanem,
tudattalanjával, mint éntől különbözővel néz szembe. Különválasztja,
megfigyeli és egyezkedik vele.
A délutánba lépőknél különös jelentősége van annak, hogy
korábbi értékeiket megvizsgálják és ezek ellentéteinek értékét belássák.
Ilyenkor felismerik, hogy az eddigi értékekben lehetnek hibás vagy
kevéssé értékes elemek, átérzik, hogy mennyi ellentmondás és ellenségesség
rejtezik abban, amit eddig jónak hittek, jó szerelemnek, erős hitnek, jó
jellemnek stb. Ez az ellentétprobléma konfliktusos belső helyzetet teremt, amit
követhet az eddigi életvitel átrendezése, szakítások, válások, szakmai
változtatások, megtérés. Könnyen meglehet, hogy borul az egyensúly. Nem az a
kötelesség ilyenkor, hogy az eddigi értékeinknek az ellentétét tegyük magunkévá,
hanem az eddigi értékeket megtartva elismerjük értékeink ellentéteinek bizonyos
jogosságát, érvényét.
Fél az ember ettől a billenéstől, ragaszkodik ahhoz, hogy ő
"múlt tanúja", görcsösen kapaszkodik egykori személyiségébe, retteg a
változástól, az átértékeléstől. A merev kapaszkodás a régibe
fejlődésképtelenséget eredményezhet, és nem lesz vonzó az érték, amit ő, mint a
"múlt tanúja" hirdet, sőt épp ellenkezőleg. Ha az ember itt feladja és
legyőzhetetlen akadályként éli meg a második felnőttkornak ezt a jelenségét,
akkor visszacsúszik. A regresszív elhárítás annyit jelent, hogy visszacsúszunk
valamelyik alacsonyabb fejlődési stádiumba, és a délutánba lépő ember kezd
infantilizálódni. Infantilizmus az öregeknél - ismerjük ezt a jelenséget. Nem
törvényszerű, mégis gyakori.
A férfi életútjának közepe táján, de inkább ezt követően
karakterisztikus változás állhat be jellemében és lelkében. Ekkor sok férfiben
megjelenik egy új dallam, egy másféle vonal. A jungi pszichológia követői
szerint ez a Trickster archetípus megnyilvánulása. Fordításban jelenthet ez a
szó furmányost, furfangost, kópét, imposztort. Ilyenkor a férfi már túljutott a
hősi korszakán, maga mögött hagyta a Sturm und Drang attitűdöt, túllépett már a
családfenntartó pátriárka korszakán. Nagyon jó, ha megjelenik a Trickster, még
mielőtt a férfi belemerevedne az immár lecsengett, elmúlt szerepeibe, mert
személyiségének fejlődése veszélybe kerülhet, ha megmarad egyoldalú maszkulin
önfejűségben.
Mi ennek a változásnak a menetrendje? Először is békét köt
saját animájával, tehát a feminin lélekrészével, ami ellen eddig inkább harcolt,
tudatosan vagy tudattalanul, hiszen értékrendünk a férfiben a nőiest nemigen
méltányolja. Az anima a szelídebb, az engedékenyebb, az elfogadóbb lélekrész.
Megvannak ennek a korlátai - de az óriási értékei is. Az érett férfi már többet
elfogad az anima-sajátosságokból, és ez a saját anima segíti abban, hogy képes
legyen konfrontálódni masculinitásával, annak is legfőképp a sötét oldalaival,
önmaga Árnyékával - a durva, a gyilkos, a vadul harcias, a cél érdekében
kíméletlen, nyersen racionális oldalaival. Az anima segít a sötét oldalt
integrálni, és kialakul jó esetben a korábbinál tisztultabb, mélyebb
masculinitás. Ekkor már sok konvención túllép a férfi, amit korábban
rettenetesen fontosnak gondolt, megjelenik benne a mélyebb humor és a bolondos
bölcsesség, amely megvédi attól, hogy dogmatikusan gondolkozzon bármiről, és túl
komolyan vegye magát. De ez nem a második gyerekkor regressziója, hanem a
félelmetesen nagy és egyéni autonómia lehetősége.
Vannak kutatók, mint Emma Jung vagy Marie-Louise von Franz,
akik elég meglepő dolgokat mondanak a Trickster férfiról - amikor Parsifál
alakját elemzik. Azt mondják, a masculinitásnak a tüzes, szenvedélyes magva
mutatkozhat meg ilyenkor, amely az igazi megvilágosításra, szellemi
megtermékenyítésre alkalmas - akár a pünkösdi lángnyelvek. És ez a férfiasság
lényege, ez a férfias energia kiáradásának igazi mivolta - és nem a szürke
aszkézis.
A második felnőttkorról még egy gondolatot. Az egyéniség
beérése, az individuációs folyamat felső foka a jungi pszichológia szerint akkor
indul be, és úgy válhat valóra, ha a kis én már beállt a Self vonalába. A Self
(Selbst) ebben az értelmezési keretben a nagy Én-t jelenti, másként mondva a
Mély Én-t (fordítják Ősvalónak, Ős énnek is). A mi európai kultúrkörünkben a
Mély Én a krisztusi modell. A Self voltképp olyan, mint hajósoknak a giroszkóp,
az a műszer, amely - bármilyen irányba forgatja a vihar a hajót - mindig beáll
az észak-dél irányba. Ezzel tájékozódási pontot ad. Teilhard de Chardin
"nyílirány"-ról beszél, a kilőtt nyíl irányának eltéríthetetlen metaforájával
fejezi ezt ki. A zen filozófia Nagy Halálnak mondja, más keleti gondolkodók
nem-én állapotnak, Thomas Merton igazi énnek. A hívő keresztény ember a Szent
Pál-i szavakkal azt mondja: "Élek, de már nem én élek, hanem Krisztus él
énbennem" (Galatákhoz írt levél I. 2. 20.).
Mohás Lívia
Irodalom
Eric H., Erikson: Identity, Youth and Crisis. W. W. W.
Norton and Comp. INC. New York
Kodolányi Gyula: A Nagy Szétbomlás és a Nagy Kinyílás.
Változatok a hatvanas évekre. HITEL, 2002/3.
Michel Quoist: Így élni jó. Opus Mystic Corporis
Verlag, 1973
John Boe: The Trickster in Men. In JOURNAL, The San
Francisco Jung Isnstitute Library, 1995. 13/4.
Thomas Merton: A csend szava. Szent István Társulat,
Budapest, 1991.

Title goes here
A. függelék
Pszichokinézis
Egy tipikus pszichokinézis-kísérlet elemei
Ma a legtöbb
kísérletnél személyi számítógépet használnak arra, hogy a célrendszerbôl érkezô
adatokat összegyujtsék és azokról a kísérlet résztvevôje számára valamiféle
visszajelzést (általában színes, grafikus megjelenítést) biztosítsanak.
Némelykor külön e célra készített elektronikus berendezéseket is használnak;
ilyen pl. a híres Schmidt-féle "fénykör", amelynél a véletlenszámokat generáló
forrás kör alakban elhelyezett villanykörtesort vezérel oly módon, hogy az égô
villanykörte látszólag körmozgást végez, a mozgás jellegét és irányát pedig a
véletlenszámok határozzák meg. Az adatgyujtés többnyire teljesen automatikus, és
általában biztonsági óvintézkedéseket is alkalmaznak az adatok illetéktelen
manipulálásának megakadályozása végett.
Vissza az ábrához
A mikropszichokinézisnél (szemben a
Poltergeist-jelenségeknél gyakran megfigyelt makropszichokinézissel) a
célrendszer jellemzôen egy ténylegesen véletlen fizikai rendszer,
szakkifejezéssel véletlenszám-generátor vagy véletlenesemény-generátor
(Random Number/Event Generator, rövidítve RNG/REG). Ennek alapja lehet
például egy olyan berendezés, amely az elektronikus zajt erôsíti fel, vagy egy
Geiger-számláló, amely radioaktív bomlást regisztrál. Mivel a laboratóriumban
mérhetô PK-effektus általában nagyon kicsi, statisztikai analízisre van szükség
annak eldöntésére, valóban van-e hatás. A véletlenszám-generátorok azért
hasznosak, mert kimenetük statisztikai eloszlásfüggvénye jól ismert. Az
eloszlásfüggvénytôl való eltérést -- ha minden lehetséges mesterséges torzítás
kizárható -- a pszichokinetikus hatás bizonyítékának tekintjük.
Vissza az ábrához
Az anekdotákban régóta szerepel
az a gondolat, hogy a paraképességek valamilyen módon összefüggenek a környezeti
hatásokkal. A varázslatok jobban muködnek bizonyos helyeken, bizonyos
holdfázisok idején, továbbá jobban muködnek éjjel, mint nappal. A médiumok jó és
rossz hangulatokról, atmoszférákról beszélnek, a szellemjárást rejtélyes hideg
fuvallatok kísérik, stb. A parapszichológia azonban egészen a legutóbbi idôkig
egyáltalán nem foglalkozott a környezet szerepével.
Az elmúlt néhány évben világszerte (pl. Edinburgh-ben is) több vizsgálatot is
végeztek a környezet egyik elemével, a geomágneses térrel kapcsolatban. A
kutatókat az érdekelte, van-e valami összefüggés a geomágneses tér aktivitása és
a pszí között. Noha az összefüggés mibenlétére nem derült fény, és feltehetô,
hogy nem közvetlen ok-okozati kapcsolatról van szó, a vizsgálatok következetesen
azt mutatták, hogy az ESP (érzékszerveken kívüli érzékelés) hatékonyabban
muködik olyankor, amikor a geomágneses tér viszonylag nyugodt, kevéssé változik.
A PK-val való összefüggést kevesebb vizsgálat vette górcsô alá, és ezek kevésbé
szolgáltattak következetes eredményeket, egyes kísérletezôk eredményei azonban
arra utalnak, hogy a jó pszichokinetikus teljesítmény inkább az aktívabb,
változékonyabb geomágneses térhez kötôdik.
Egyes kutatók más környezeti tényezôket vizsgálnak, a levegô
ionkoncentrációjától kezdve egészen az aktuális holdfázisig.
Ezeknél a vizsgálatoknál az egyik probléma az, hogy nincs világos
elképzelésünk arról, hogy milyen mechanizmus teremthet kapcsolatot a pszí és a
környezet között. Általánosságban a következô lehetôségek állnak fenn:
- a vizsgált fizikai jellemzô valamiképpen kölcsönhatásba lép a pszí mögött
rejlô mechanizmussal, avagy részét képezi annak;
- a környezet valamiképpen pszichológiai hatást gyakorol az emberre, s ez
közvetve vagy közvetlenül befolyásolja a
pszí-muködéseket.
Természetesen, mivel a való életben fellépô helyzetek
ritkán egyszeruek, a két lehetôség egyidejuleg is megvalósulhat.
Vissza az ábrához
A pszichokinézis-kísérletek
résztvevôi általában normális, hétköznapi emberek, akik szívességbôl, önkéntesen
vállalkoznak arra, hogy segítenek a kísérletben. Többségük egyáltalán nem
állítja magáról, hogy különleges, csodálatos paraképességei vagy -tapasztalatai
lennének, és nem is vallja magát szükségképpen valamely ezzel kapcsolatos
nézetrendszer hívének, sôt, némelyikük kifejezetten nem hisz a pszí
létezésében! Mint az egyetemeken végzett kutatásoknál általában, a résztvevôk
között sok az egyetemista önkéntes, de rendszerint minden korosztályból vannak
önkéntesek. Edinburgh-ben az önkéntesek semmiféle fizetséget nem kapnak
részvételükért.
A résztvevôket jellemzôen arra kérik, hogy figyeljék a visszajelzô rendszer
lámpáit vagy képernyôjét, amely a célrendszer viselkedését tükrözi. A kísérlet
jellegétôl függôen a résztvevô részletesebb leírást kaphat magáról a
célrendszerrôl is, avagy egyszeruen csak arra kérik, hogy próbálja meg
befolyásolni a visszajelzéseket. (Ez egyébként a PK-kutatás egyik furcsasága: a
kísérlet sikeressége függetlennek tunik a feladat bonyolultságától. Tehát a
résztvevônek mindössze a visszajelzéseket kell megpróbálnia befolyásolni, noha
maga a célrendszer rendkívül bonyolult is lehet.) Az, hogy a résztvevô milyen
stratégiát alkalmaz a siker érdekében, szintén a kísérlet jellegétôl függ. Egyes
esetekben arra kérik a résztvevôt, hogy elôször végezzen néhány relaxációs
gyakorlatot, majd passzívan képzelje el, hogy a visszajelzés úgy alakul, ahogyan
ô kívánja. Más esetekben pedig éppenhogy arra kérik, hogy legyen a lehetô
legizgatottabb, sôt, mondja meg a visszajelzô rendszernek, hogy az mit tegyen!
Ezt a második megközelítést ritkábban alkalmazzák, mert a vizsgálatok inkább
arra utalnak, hogy -- legalábbis laboratóriumi környezetben -- az elsô
stratégia, az ún. passzív törekvés a hatásosabb.
Vissza az ábrához
Ugrás a B. függelékre (Ganzfeld)
Ugrás a GYIK elejére
Az oldal angol eredetijét Paul Stevens készítette. Copyright © Szilágyi András 1997 (magyar
fordítás) A fordítást szakmailag ellenôrizte: Vassy Zoltán.
Title goes here
B. függelék
Ganzfeld
A ganzfeld
(német szó, jelentése: egész tér) technikát három kutató, William Braud,
Charles Honorton és Adrian Parker alkalmazta elôször -- egymástól függetlenül --
a parapszichológiában. Alapja az érzékszervi észlelések teljes kizárása, ami
annyit jelent, hogy a kísérleti személy környezetébôl minden olyan ingerforrást
eltávolítunk, amely értelmes vagy valamiféle mintázatot tartalmazó ingert
bocsáthat ki. A korábbi pszichológiai kísérletek tanúsága szerint ugyanis ez az
állapot megnöveli a résztvevô képzeletében spontán létrejövô belsô képek
mennyiségét. Mivel a képzelt belsô képek sok esetben közvetítenek feltételezett
paranormális benyomásokat az emberek számára, a kutatók úgy gondolták, hogy ez a
technika hasznos lehet a parapszichológiai kutatásban is.
A pszí-kísérleteknél a ganzfeld eljárásnak alapvetôen négy fô eleme van.
Kattints a megfelelô ábrarészletre ezek ismertetéséhez.
A kísérletvezetô szobája a vevô szobája mellett van, a két szoba között pedig
mikrofonok és hangszórók segítségével kétirányú akusztikus összeköttetés van,
tehát a kísérletvezetô hallja, amit a vevô mond, és beszélhet is hozzá. Az
adóval azonban egyiküknek sincsen semmiféle kapcsolata, és a kísérlet végéig
egyikük sem tudja meg, hogy az adott kísérletben melyik videoklipet mutatják be
az adónak.
A kísérletvezetô hozzáfér az audiovizuális berendezéseket vezérlô egységhez,
de mivel az eljárás szinte teljesen számítógépvezérelt, a kísérletezô fô
feladata a vevô által mondottak feljegyzése.
Vissza az ábrához
A vevô egy
szigetelt szobában tartózkodik, és csak a kísérletvezetôvel kommunikálhat,
akivel mikrofon és hangszóró segítségével kétirányú akusztikus kapcsolatban van.
A vevô szobája kettôs falú helyiség, kettôs ajtóval; mindenfajta külsô hangot
leárnyékol. A vevô szobájában semmiféle olyan hang vagy rezgés nem hallható, nem
érezhetô, amely az adó szobájából származik.
A mintázatot mutató vizuális ingereket úgy szüntetik meg, hogy a vevô két
szemére áttetszô muanyag félgömböket (félbevágott pingponglabdákat) helyeznek, s
ezeket lágy vörös fénnyel megvilágítják. A vevôt megkérik, hogy mindvégig tartsa
nyitva a szemét a félgömbök alatt, így egyenletesen üres látvány tárul elé.
A mintázatot tartalmazó hangingereket oly módon szurik ki, hogy a vevô fülébe
fejhallgatón keresztül egyenletes fehérzajt sugároznak.
A tapintási ingereket úgy csökkentik a lehetô legkisebbre, hogy a vevôt
kényelmes székbe ültetik, továbbá megkérik, hogy dôljön hátra, és végezzen
relaxációs gyakorlatokat izmai ellazítására.
A vevô mintegy 30 percig marad ganzfeldben, s közben a mikrofonon keresztül
szóban közvetít minden belsô képet, amely képzeletében megjelenik, továbbá
minden eszébe jutó gondolatáról és testi érzésérôl is beszámol. Ez az
impressziós szakasz.
Miután lezajlott az impressziós szakasz, a kísérletvezetô röviden elismétli a
vevô benyomásait, hogy a vevô emlékezetébe véshesse azokat.
A vevô ezután leveszi szemérôl a félgömböket. Monitoron megnéz négy
lehetséges célklipet, melyek közül az egyik a kísérlet során az adónak
bemutatott klip másolata, a másik három az ellenôrzést szolgáló "csali". A vevô
és/vagy egy független bíráló rangsorolja vagy pontozza a négy célklipet,
aszerint, hogy mennyire hasonlítanak a vevô benyomásaira. Sikeres a kísérlet, ha
a valódi célklip az elsô helyre kerül, ill. a legmagasabb pontszámot kapja.
Mivel véletlen találgatás esetén egy a négyhez (azaz 25%) az esélye a helyes
célklip eltalálásának, sikeres a kísérletsorozat akkor, ha a kísérleti személy
az esetek 25 százalékánál szignifikánsan nagyobb részében eltalálja a helyes
célklipet.
Vissza az ábrához
A
kísérletben a céltárgyat (egy videoklipet) álvéletlen számokat generáló
számítógépprogram választja ki (Edinburgh-ben az MS-DOS Quick Basic RND
függvényét használják e célra).
A rendelkezésre álló nagyszámú videoklipbôl 4--4 klipet tartalmazó
klipcsoportokat állítanak össze, úgy, hogy egy-egy csoporton belül a négy klip a
lehetô legkülönbözôbb legyen. A számítógép elôször egy ilyen klipnégyest választ
ki, majd a klipnégyesen belül kiválasztja az egyik klipet -- ez lesz a célklip.
A videólejátszó egy külön, szintén hangszigetelt szobában helyezkedik el.
Ezzel biztosítható, hogy még a kísérletvezetô se találhassa ki, hogy melyik klip
a célklip, például olyan finom megfigyelések alapján, hogy mondjuk mennyi ideig
tekercseli elôre a lejátszó a videokazettát a klip lejátszása elôtt.
Két egyforma videokazettát és videólejátszót használnak a kísérlethez. Az
egyik lejátszó a célklipet játssza le az adónak, a másik pedig a négy lehetséges
klipet (a célklipet és a három "csalit") játssza le a vevônek. Ezzel
biztosítható, hogy a vevô olyan apró jelekbôl se következtethessen a valódi
célklipre, mint amilyen a többedszeri lejátszásnál esetlegesen megfigyelhetô
képminôség-romlás.
Vissza az ábrához
Az adó egy külön
szobában tartózkodik, távol mind az adótól, mind a kísérletvezetôtôl.
Az adó televíziós képernyôn egy ismétlôdô videoklipet néz, a hozzátartozó
hangot pedig fejhallgatón keresztül hallgatja. Feladata az, hogy valami módon
közvetítse a vev
|