"Egy idő után megtanulod a finom különbséget a kézfogás, és az önfeláldozás között... És megtanulod, hogy a vonzalom nem azonos szerelemmel, és a társaság a biztonsággal... És kezded megérteni, hogy a csók nem pecsét, és a bók nem esküszó... És hozzászoksz, hogy emelt fővel és nyitott szemmel fogadd a vereséget: a felnőtt méltóságával, nem pedig a gyermek kétségbeesésével... És belejössz, hogy minden tervedet a mára alapozd, mert a holnap talaja túl ingatag ehhez... Egy idő után kitapasztalod, hogy még a napsugár is éget, ha túl sokáig ér... És megtanulod, hogy valóban sokat kibírsz... hogy valóban erős vagy... és valóban értékes."
Veronica A. Shoffstall
______________________________________
Bocsáss meg Uram, hogy egykor nem ismertem fel a védőangyalt, akit küldtél mellém abban a nehéz órában. Olyan rémesen egyszerű volt, görnyedt háttal jött felém, porosan, kopott saruban, szárnyak nélkül, törékenyen.
Még csak nem is köszöntöttem. Lenéztem, elhúzódtam tőle!
Ki gondolta volna, hogy karjába vesz, felemel, átölel, és megment engem, azon a nehéz órán.
Már figyelek! Bárki lehet... angyalod.
Pichlerne
_______________________________________
AMENNYIBEN TETSZETT A LAPOM, KÉREM ÍRJON A VENDÉGKÖNVEMBE...
sok pénz jön
PÁROM AZ IDEÁLOM.:)
Az én imádott Párommal:)
OKOSSÁGOK, VICCES MONDÁSOK A VILÁGBÓL, INNEN-ONNAN
Bölcsességek, és idézetek, melyek nem feltétlenül tetszetősek számomra, nem én válogatom, automatikus áradás. :) ...de azért bőségesen vannak köztük gyöngyszemek.
" "
______ . _______
KEDVENCEM MÉG AMI WINEHOUSE
Hogy egy Amyt kedvelő szavait idézzem:” Ilyen flegmán őszinte, hanyagul elegáns, szétesett mégis bűbájos és dögös énekesnő nagyon kevés van.”
Tesztelik a halálközeli
élményeket 2003. szeptember 17. 15:51, Szerda,
Richárd Balázs
Brit tudósok paranormális
jelenségeket vizsgálnak. Szerdai bejelentésük szerint egy nagyszabású kísérletet
szeretnének elindítani Angliában, hogy egyszer s mindenkorra tisztázzák, vajon
kilép a lélek a testből a halál küszöbén, vagy nem.
A tervezett tanulmány
olyan embereket akar megszólaltatni, akik túléltek egy szívleállást, hogy
megtudják volt-e testenkívüli élményük, miközben a műtőasztalon
feküdtek.
"Egy év leforgása alatt reméljük 100 emberrel tudunk
vizsgálatokat végezni, akik elhagyták a testüket" - nyilatkozott Peter Fenwick
az újságíróknak a Brit Tudományos Előrelépések Szövetségének éves ülésén. A
kutatók terveik szerint 25 kórházat kérnek fel, hogy speciális tárgyakat és
képeket helyezhessenek el kardiológiai egységeik körül. Minden túlélő, aki azt
állítja, hogy testenkívüli élményben volt része, melyben rendszerint a mennyezet
közelében lebegve figyelik az újraélesztési folyamatot, megkérdezik észlelték-e
a tárgyak bármelyikét.
"Ha tényleg észlelték azokat, amikor az agy nem
működik, akkor fennáll az az eset, hogy a tudat elszakadt a testtől" - mondta.
Fenwick, aki ezekre az esetekre szakosodott, elmondta, hogy bőségesen el vannak
látva szóbeli bizonyítékokkal a halálközeli, testenkívüli élményekről, azonban
szűkében vannak a kézzel fogható adatoknak. "Úgy tűnik ezek az emberek képesek
információkhoz jutni, miután elhagyják a testüket. Egyfajta lélek-látásról
beszélnek" - tette hozzá.
Vajon az alagút végén lévő fény érzetét
csak az agy oxigénhiánya miatt fellépő csőlátás okozza? Azonban azt elismeri,
ha senki sem észleli az elhelyezett objektumokat, akkor az egész elmélet halálra
van ítélve, hogy stílszerűek maradjunk. Robert Morris az Edinbourgh Egyetem
parapszichológia professzora szerint van bizonyíték, hogy a hang, érintés és
látás nem kizárólagos módjai a kommunikációnak. Elmondása szerint, több
kísérletekben különösen érzékeny emberek képesek voltak nagy távolságokból
kommunikálni, bár elismeri, hogy rengeteg szélhámos igyekszik profitálni ezen a
területen.
Mint a multidiszciplináris területeken általában, a
parapszichológiában is számos útja van a kutatásoknak. Az öt legfontosabb
módszer a következô:
Kultúrtörténeti kutatás: a filozófiai vonatkozások megvitatása és a
történeti háttér vizsgálata.
Elemzô kutatás: nagy adatbázisok statisztikai értékelése.
Esettanulmányok: személyes pszí-élmények beható vizsgálata,
helyszíni kutatások, valamint a különbözô kultúrákban meglévô, pszível
kapcsolatos elképzelések és gyakorlati eljárások összehasonlítása.
Elméleti kutatás: a pszí matematikai, leíró és fenomenológiai
modelljeinek kidolgozása.
Kísérleti kutatás: pszí-effektusok laboratóriumi
vizsgálata.
Bár az öt megközelítés mindegyike hozzájárul a terület
fejlôdéséhez, a "kemény bizonyítékok" elsôdleges forrását a
parapszichológiában is az ellenôrzött laboratóriumi kísérletek jelentik. A
tudományos módszer szigorú kritériumait alkalmazva a kutatók az elmúlt hat
évtized során egyre meggyôzôbb és meggyôzôbb adatbázist hoztak létre bizonyos
pszí-jelenségek vizsgálatának eredményeibôl.
Ez alatt az idô alatt a megtervezett kísérleteknek több nagy típusát
fejlesztették ki, néhány kiválasztott kísérletet pedig kutatók tucatjai több
száz alkalommal végeztek el világszerte. A kísérletezés során némelykor
pontosan megismétlik a korábban végzett kísérleteket; gyakoribb azonban, hogy
elviekben hasonló, de több ellenôrzési lehetôséget nyújtó, illetve több kérdés
megválaszolására alkalmas kísérleteket terveznek és végeznek el. Arról, hogy
honnan tudjuk, hogy a pszí-kísérletek reprodukálhatóak, alapos összefoglalást
olvashatunk Dean Radin The
Conscious Universe (A tudatos univerzum) címu könyvében.
A népszeru
könyvek és mozifilmek (pl. Szellemirtók) hatására sokan azt hiszik, hogy
a pszível kísérletezôk ma elsôsorban a jólismert "ESP-kártyákat" használják. Ez
egy 25 lapból álló kártyacsomag, melyben ötféle szimbólumot ábrázoló kártya
található meg öt példányban: négyzet, kör, hullámvonal, kereszt és csillag.
Ilyen kártyákat elsôsorban J. B. Rhine és munkatársai használtak a korai
pszí-kísérletekben, az 1930-as évektôl kezdve egészen az 1960-as évekig. Az
ESP-kártyák meggyôzô bizonyítékot szolgáltattak az ESP létezésére, ma már
azonban ritkán használják ôket a szakemberek. A ma végzett kísérletek közül a
következô négy bizonyult a legmeggyôzôbbnek és leggyümölcsözôbbnek:
A pszichokinézisrôl (PK)
az A. függelékben adunk részletesebb leírást.
Az elektronika és a számítógépkorszak beköszöntésével a kutatóknak lehetôsége
nyílt arra, hogy nagymértékben automatizált kísérleteket tervezzenek az elme és
az anyag kölcsönhatásának tanulmányozására. Az egyik ilyen kísérletben egy,
elektronikus vagy radioaktív zaj segítségével muködô
véletlenszám-generátor(Random Number Generator, RNG) egy
adatsort állít elô, majd ezt az adatsort számítógépes programmal elemzik.
A tipikus RNG-kísérletben a kísérleti alany megpróbálja mentális úton
megváltoztatni a véletlenszámok eloszlását. A kísérlet egyenértéku azzal a
feladattal, hogy egy érme sokszori feldobásakor több fejet dobjunk, mint írást.
Az elektronikus, számítógépesített kísérletnek természetesen számos elônye van a
korábban végzett kutatásokhoz képest, melyekben még pénzérméket és dobókockákat
használtak. Az RNG-kísérlet lehetôvé teszi a gondos tudományos ellenôrzést és az
igen nagy sebességu adatgyujtést, ugyanakkor nagyfokú rugalmasságot biztosít.
Az adatbázis egy 1989-ben közzétett metaanalízise során az elemzôk 800
kísérletet értékeltek ki, melyeket a megelôzô 30 évben több mint 60 kutató
végzett. Az effektus nagysága igen kicsinek bizonyult, de nagyon következetesen
jelen volt; a teljesen véletlenszeru effektushoz képest a statisztikai eltérés a
standard hiba kb. 15-szöröse volt. Annak valószínusége, hogy a megfigyelt
effektus valójában nulla (vagyis nincs pszí), kevesebb mint egy az egybillióhoz.
Ez azt igazolja, hogy az emberi tudat valóban képes egy véletlenszeru fizikai
rendszer viselkedését befolyásolni. Továbbá, miközben a kísérlet minôsége az
idôk során jelentôsen javult, a megfigyelt effektus nagysága nem változott ezzel
összefüggésben -- ellentétben a szkeptikus bírálók egyik gyakori, de
nyilvánvalóan alaptalan állításával.
Az élô rendszereken történô
pszichokinézist bio-PK-nak is hívják, újabban egyes kutatók pedig a DMILS
(Direct Mental Interactions with Living Systems, közvetlen mentális kölcsönhatás
élô rendszerekkel) elnevezést alkalmazzák a jelenségre. Ma már az orvostudomány
képes a szervezet belsô muködését különféle eszközökkel követni, az idegrendszer
muködését például EEG-vel és biofeedback technikákkal. Ez lehetôséget nyújt
arra, hogy megvizsgáljuk: vajon a biológiai rendszerek is befolyásolhatók-e
mentális úton, hasonlóan a véletlenszám-generátorokon történô PK-hoz.
Az egyik legsikeresebb DMILS-kísérlet azt a sokak által ismert jelenséget
vizsgálja, hogy az ember gyakran megérzi, amikor valaki nézi. A kísérletben a
"nézô" és a "nézett" két, egymástól elszigetelt helyen tartózkodik, és a nézôt
idônként megkérik, hogy egyszeruen bámuljon rá a nézettre. A "nézés" zárt láncú
televíziós rendszeren keresztül történik. Eközben automatikusan és folyamatosan
rögzítik a nézett idegrendszerének aktivitását. Az ilyen és ehhez hasonló
DMILS-kísérletek összesített adatbázisa meggyôzôen bizonyítja, hogy egy
személynek egy másik, tôle elszigetelt személyre irányuló figyelme jelentôsen
serkentheti vagy csillapíthatja a nézett, ill. figyelt személy idegrendszerét, a
nézônek adott utasításnak megfelelôen.
Az érzékeléssel kapcsolatos
pszí-jelenségek egyik elmélete szerint a "pszí-jelek" gyakran jelen vannak az
agyban, de a normális érzékszervekbôl befutó idegrendszeri zaj miatt nehéz
észrevenni ôket. A "ganzfeld" ("egész mezô", bôvebb leírást lásd a B. függelékben) technikát azért fejlesztették ki, hogy
segítségével elnyomják ezt a külsô zajt, oly módon, hogy az érzékszerveket
gyenge, semmiféle mintázatot nem tartalmazó, állandó inger hatásának teszik ki,
mely a külsô világ zajait elnyomja. A tipikus ganzfeld kísérletben a telepatikus
"adó" és "vevô" személy egymástól elkülönítetten foglal helyet, a vevôt
ganzfeldbe helyezik, majd az adónak egy állóképet (vagy egy videoklipet)
mutatnak, és megkérik, hogy mentálisan küldje el a képet a vevônek.
A vevôt megkérik, hogy -- miközben ganzfeldben van -- folyamatosan, szóban
számoljon be minden mentális folyamatáról: képekrôl, gondolatokról, érzésekrôl.
A küldési idôszak végén -- ez tipikusan 20--40 perc hosszúságú -- a vevôt
kiveszik a ganzfeldbôl és négy képet mutatnak neki. A négy kép közül az egyik
az, amelyet az adó küldött, a másik három ellenôrzést szolgáló "csapda". A vevô
megkísérli kiválasztani a négy kép közül a valódi célképet. Ehhez a ganzfeldben
átélt érzékleteit használja fel, ezek nyújtanak számára támpontot, hogy mi
lehetett a mentálisan "küldött" kép. Ha nincs telepátia, akkor a véletlen
törvényei alapján várhatóan 4 esetbôl átlagosan 1-ben fogja a vevô a helyes
célképet választani, vagyis 25% lesz a "találati arány". Mintegy két tucat
kutató végzett világszerte ilyen kísérleteket, mára mintegy 700 egyedi vizsgálat
eredményei állnak rendelkezésünkre. Az eredmények azt mutatják, hogy a helyes
célképet átlagosan az esetek 34%-ában választja ki a vevô. Ez igen szignifikáns
eredmény, amely arra utal, hogy a telepátia -- legalábbis a leírt kísérlet révén
meghatározott muveleti értelemben -- létezik.
A ganzfeld technika alkalmazása
megmutatta, hogy mentális információcsere lehetséges a vevô megváltozott
tudatállapotában (ganzfeldben). A távolbalátási kísérletben, legalábbis számos
formája közül az egyikben, azt vizsgáljuk: lehet-e különleges tudatállapot és
"adó" személy nélkül információt nyerni. Az egyik fajta távolbalátási
kísérletben például egy több száz fényképbôl álló fényképgyujteményt használnak.
Ezek közül valaki véletlenszeruen kiválaszt egyet -- ez lesz a célkép --, és
félreteszi egy távoli helyre. A kísérleti alany ezután megpróbál információt
nyerni a távoli képrôl, s rajzvázlatot készít róla vagy más módon leírja. Ezt
megismétlik például 7 különbözô célképpel. A próba kiértékelésére számos
különbözô módszert fejlesztettek ki, köztük igen kifinomult módszereket is. Az
egyik gyakori (és könnyu) módszer az, hogy vesszük a hét célképet és a kísérleti
alany hét válaszát, ezeket összekeverjük, majd felkérünk néhány független
"ítélôbírót", hogy a válaszokat rangsorolja vagy párosítsa a célképekkel. Ha
valóban volt információátvitel, akkor a válaszoknak jobban kell egyezniük a
helyes célképekkel, mint a többi célképpel.
Az elmúlt 25 évben több tucat kutató több ezer ilyen kísérletet végzett, több
száz kísérleti alany részvételével. Az összesített adatbázis meggyôzôen mutatja,
hogy valóban lehet információt szerezni távoli fényképekrôl, helyszínekrôl és
eseményekrôl. Hasonló kísérletek segítségével sikerrel vizsgálták a prekogníció
jelenségét is; ilyenkor a kísérleti alanyt arra kérték, hogy írjon le egy olyan
fényképet, amelyet a jövôben fognak véletlenszeruen kiválasztani.
A parapszichológia
ugyanazokat a módszereket használja, amelyeket más tudományterületek. A
laboratóriumi vizsgálatokban a pszichológia, a biológia és a fizika kutatási
módszereit alkalmazzák, a helyszíni vizsgálatokban a szociológia és az
antropológia módszereit. E területek kutatási módszereirôl számos szakkönyv
szól, így meg sem próbáljuk összefoglalni ôket.
Ami a parapszichológia esetében különleges, az az, hogy igen nagy
figyelmet kell szentelni a "hagyományos" magyarázatoknak. A pszí-jelenségeket
ugyanis úgy definiáltuk, mint olyan jelenségeket, amelyekben nem hagyományos,
tehát nem jelenleg ismert módon történik információátvitel. "ESP"-rôl például
akkor beszélünk, ha valaki anélkül szerez tudomást valamely, a környezetében
történô dologról, hogy az információhoz látás, hallás, érintés, szaglás vagy más
ismert érzékszervi úton jutna hozzá, ill. hogy képes lenne a "célinformációt"
valami módon kikövetkeztetni, kitalálni. Akkor beszélünk "PK"-ról, ha egy
fizikai rendszer látszólag válaszol valakinek a szándékaira, noha nincs ismert
fizikai kapcsolat a személy és a "célrendszer" között. A "nélkül" szó és a
"nincs ismert ..." szókapcsolat nagyon gyakran felbukkan a pszí-jelenségek
leírásaiban.
A parapszichológiai kutatásoknak emiatt igen fontos eleme az ismert
kapcsolatteremtési módok kiküszöbölése a laboratóriumi kísérletekbôl. Amikor
értékeljük az emberek élménybeszámolóit, szintén alaposan meg kell vizsgálni az
összes lehetséges kapcsolatteremtési módot. Az ESP-kutatások esetében ehhez
ismerni kell az érzékelés, az észlelés, az emlékezet, a gondolkodás és a
kommunikáció pszichológiáját, valamint az érzékelés és a mozgás biológiáját és
fizikáját. A PK-vizsgálatoknál pedig fontos ismerni a "céltárgy" fizikai
jellemzôit, muködését, és hogy mi minden lehet hatással rá. A helyszíni
vizsgálatoknál és a legtöbb laboratóriumi vizsgálatnál fontos ismerni azokat a
módozatokat, amelyek révén az emberek kommunikálhatnak, hatással lehetnek
egymásra. A helyszíni (nem laboratóriumi) vizsgálatoknál természetesen sokkal
nehezebb kiküszöbölni a hagyományos magyarázatokat, mint a laboratóriumban, mert
nem tudjuk elôre megteremteni azokat a feltételeket, amelyek kizárják az
emberek, ill. az emberek és a "céltárgyak" közötti hagyományos
kapcsolatteremtési módokat.
Még ha jól ellenôrzésünk alatt tartjuk vagy teljesen kiküszöböljük is az
ismert kapcsolatteremtési módokat, akkor is mindig fennáll annak lehetôsége,
hogy amit megfigyeltünk, pusztán véletlenül történt meg. Például, ha
valaki látszólag ESP-vel tudomást szerez egy távoli eseményrôl, akkor
lehetséges, hogy valójában csak találomra mondott valamit, ami véletlenül
hasonlít a távoli eseményre. Ami pedig PK-hatásnak tunik valamely fizikai
rendszeren, az talán csak egy véletlen változás, amely történetesen a megfelelô
idôben történt. Emiatt fontos ismerni azokat a statisztikai módszereket,
amelyekkel meg lehet állapítani, hogy mennyi a valószínusége annak, hogy az
adott esemény véletlenül történt. El kell tudni dönteni továbbá, hogy mikor
tekintjük a véletlent annyira valószínutlennek, hogy megalapozottan
kimondhassuk: valóban pszí-jelenség történt.
A helyszíni kutatások, terepvizsgálatok célja nem annak vizsgálata, hogy az
emberek pszí-élményei valóban pszí-jelenségek-e. Ezek a kutatások inkább olyan
kérdésekre keresik a választ, hogy "Mirôl számolnak be az emberek az
általuk pszí-élménynek tartott tapasztalataik kapcsán?", "Hogyan befolyásolják
ezek az élmények az emberek életét?", és "Befolyásolja-e az emberek
pszichológiai alkata és kulturális háttere azt, hogy mennyire hajlamosak egyes
tapasztalataikat pszí-élményeknek tekinteni?". Ez sima antropológiai,
szociológiai vagy pszichológiai kutatás, és nem teszi szükségessé a hagyományos
magyarázatok gondos kiküszöbölését. A terepvizsgálatok azért értékesek, mert az
emberek által valóságosan átélt élményeket vizsgálják. Az ilyen élmények közé
tartoznak a prekognitív álmok, testenkívüliség-élmények, telepatikus benyomások,
aurák, elôzô életek emléknyomai, kísértetek jelenései és a poltergeistek. A
kutatások révén információt nyerünk e jelenségek elôfordulásáról,
fenomenológiájáról, valamint az élmények demográfiai és pszichológiai
tényezôkkel való összefüggéseirôl.
Bár a terepvizsgálatok, esettanulmányok általában nem csupán a szakemberek
számára érthetôek, sôt, gyakran kifejezetten izgalmasak, bölcsen tesszük, ha
elkerüljük azt a hibát, hogy az egyedi esetek alapján elhamarkodott
következtetéseket vonunk le a pszí természetével kapcsolatban. Persze, mivel
a spontán esettanulmányok a "nyers tapasztalatokra" összpontosítanak, ezzel
sokszor olyan oldalát mutatják meg a pszínek, amely az ellenôrzött laboratóriumi
kísérletekbôl gyakorta hiányzik. Az esettanulmányok lehetôséget adnak arra, hogy
felismerjük az élmények mögött rejlô személyes jelentéseket és pszichodinamikai
tényezôket, ez pedig fontos útmutatásokat adhat a pszí lehetséges mechanizmusait
illetôen is.
A laboratóriumi kutatások egyik fontos célja annak megállapítása, hogy
a terepvizsgálatokban és spontán esettanulmányokban leírt élmények milyen
mértékben igazolhatóak a ma használatos tudományos módszerekkel. Ha az élmények
laboratóriumban ellenôrizhetônek, megismételhetônek bizonyulnak, akkor a
laboratóriumi munka súlypontja áthelyezôdik a "bizonyítékorientált" kutatásról a
"folyamatorientált" kutatásra, melynek célja az egyes jelenségek pszichológiai,
élettani és fizikai mechanizmusainak felderítése.
Az építô bírálat a
tudományban alapvetô fontosságú, és az aktív pszí-kutatók többsége szívesen
fogadja. Erôs szkepticizmusra számítanak, és valójában sok parapszichológus
sokkal szkeptikusabb a pszít illetôen, mint azt a legtöbb "külsô" tudós
gondolná.
Annak viszont általában nem örülnek a parapszichológusok, hogy a
parapszichológia leghangosabb bírálóinak némelyike valójában "álbírálatot"
fogalmaz meg. Egyes szkeptikusok némelykor igen ellenséges hangvételu,
ledorongoló kritikákkal állnak elô, s ezeket gyakran erôs meggyôzôdéssel
vallott, elôítéletes álláspontból fogalmazzák meg. Az ilyen bírálatot nem építô
kritikának szánják, hanem egész egyszeruen tekintélyelvu alapon próbálják a pszí
lehetetlenségét "bebizonyítani".
A tudomány körein kívül állók többnyire azt feltételezik, hogy a pszí-kutatás
hasznáról szóló szkeptikus viták a tudományos eszmecserék szokásos szabályai
szerint zajlanak. Sajnos nem mindig ez a helyzet. A lenézô hangvételu retorika
és a személyeskedés túlságosan gyakran fordul elô a pszível kapcsolatos
vitákban. A parapszichológia társadalomtudománya, illetve általában az, ahogyan
a tudomány az anomáliákhoz viszonyul, rendkívül érdekes téma, és nagyon jól
rávilágít a tudomány tényleges muködésének nagyon is emberi oldalaira. E téma
részletesebb tárgyalása meghaladja e GYIK kereteit, Dean Radin The Conscious Universe
címu könyve azonban részletesen taglalja.
Bírálat: A látszólag sikeres
kísérletek és eredményeik mögött valójában hanyag munka, rosszul képzett
kutatók, módszertani hibák, szelektív adatközlés és statisztikai problémák
állnak. Ennélfogva a pszí-jelenségekre egy szemernyi tudományos bizonyíték
sincsen.
Válasz: Ezekkel a kérdésekkel a kísérleti irodalom
metaanalitikai áttekintései behatóan foglalkoznak. Az eredmények egyértelmuen
mutatják, hogy a sikeres kísérleteket nem lehet ezekkel a kifogásokkal
kimagyarázni. A Harvard Egyetem tudományos módszerekkel foglalkozó szakemberei
megállapították, hogy a mai legjobb kísérleti pszí-kutatások messzemenôen
megfelelnek a tudományosság normáinak, sôt, gyakran szigorúbb mércét állítanak
maguk elé, mint a mai társadalom- és természettudományi kutatások általában.
Továbbá, az évek során a parapszichológusok igen hatásosan cáfoltak egyes,
egyedi vizsgálatokkal szemben felhozott bírálatokat. Az elmúlt évtizedben olyan
kísérleti eljárásokat fejlesztettek ki, amelyek gyakorlatilag az összes
módszertani bírálat lehetôségét kivédik, még a csalás és az összejátszás
lehetôségét is, például úgy, hogy szkeptikusokat is bevonnak a kísérletbe.
Bírálat: A pszí-jelenségek
megsértik a tudomány alapvetô, meghatározott korlátokat megszabó alapelveit,
ennélfogva lehetetlenek.
Válasz: Húsz évvel ezelôtt ez a bírálat meglehetôsen gyakran
elhangzott az állítólagos pszí-jelenségekkel kapcsolatban. Azóta számos
tudományterületen jelentôs elôrelépés történt, és a tudományos világszemlélet
rohamléptekkel változik. A korlátokat megszabó alapelveket folyamatosan
újradefiniálják. Továbbá, a parapszichológia alapvetô fontosságú tapasztalati
adatbázisa ma már olyan anomáliákra hívja fel a figyelmet, amelyek egyszeruen
nem "tunnek el", így a fenti bírálat már nem meggyôzô, és egyre ritkábban
hangzik el a kétkedôk szájából. Figyelembe véve a tudomány változásának mai
ütemét, legjobb esetben is meggondolatlanság -- legrosszabb esetben pedig
egyenesen esztelenség -- a pszít a lehetetlenségek birodalmába utalni.
Bírálat: A parapszichológia
nem tud felmutatni egyetlen "megismételhetô" kísérletet sem.
Válasz: Sokan, amikor megismételhetô pszí-kísérletrôl
beszélnek, általában olyasféle kísérletre gondolnak, mint amilyeneket általános
iskolában a fizika- vagy kémiaórákon végeznek, például a gravitációs gyorsulás
kimutatására vagy egyszeru kémiai reakciók demonstrálására. Az ilyen kísérletek
kimenetelét mindig viszonylag kevés, jól ismert és jól ellenôrizhetô körülmény
határozza meg, ezért gyakorlatilag bárki, bármikor megismételheti ôket: mindig
muködni fognak. A parapszichológia, sôt, a legtöbb társadalomtudomány és
viselkedéstudomány esetében azonban nem ragaszkodhatunk az ilyen szintu
megismételhetôséghez. A pszí-kísérletekben általában nagy a változók száma, s
ezek közül némelyiket kevéssé értjük, és nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk
közvetlenül ellenôrizni. Ilyen körülmények között a tudósok statisztikai
érvekkel demonstrálják a "megismételhetôséget" a szokásos, de korlátozó "ha
létezik, akkor meg kell tudnom csinálni, amikor csak akarom" szemlélet helyett.
Ha feltesszük, hogy a pszí nem létezik, akkor azt várhatnánk, hogy a kutatók
a jól elvégzett pszí-kísérleteknek mintegy 5%-át "sikeresnek" (azaz
statisztikailag szignifikánsnak) minôsítenék, egyszeruen a puszta véletlen
folytán. De tegyük fel, hogy megfigyeléseink szerint 100, valóban elvégzett
pszí-kísérlet közül következetesen és szabályszeruen mintegy 20 bizonyul
sikeresnek. Rendkívül valószínutlen, hogy ez véletlenül van így, s ez azt
sugallja, hogy a kísérletek némelyikénél valóban jelen volt valamiféle
pszí-hatás. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy mindegy egyes kísérlet 80%
valószínuséggel "kudarccal" végzôdik. Ha tehát egy kritikus megismételne egy
pszí-kísérletet, hogy lássa, "létezik-e" a jelenség, s a kísérlet sikertelenül
végzôdne, nyilvánvalóan helytelen volna az egyetlen kísérlet alapján kimondani,
hogy a pszí nem létezik, mert nem megismételhetô.
A kísérletek megismételhetôségének megállapítására van egy, széles körben
elfogadott módszer: a metaanalízis. Ezt a kvantitatív módszert nagyon
gyakran használják a társadalomtudományokban, a pszichológiában és az
orvostudományban arra, hogy számos független kísérlet kutatási eredményeit
összegezzék. Kb. 1985 óta sokféle pszí-kísérlet eredményeire alkalmazták a
metaanalízist. Az analízisek nagy része azt állapította meg, hogy a kísérletek
eredményei mögött nem a véletlen áll, s nem magyarázhatók módszertani hibákkal,
szelektív adatközléssel, és egyéb feltételezett "normális" tényezôk hatásával
sem. Egyetlen magyarázat marad: a pszí; s számos kísérlettípus esetében
független kutatók kétségtelenül reprodukálni tudták a vizsgált jelenséget.
Csöndes, de nagyon kellemes, szép nap a mai.
Szép gondolatok születnek ma.:) Este még jövök.:)
Hibázni rossz!
ego
2005.04.26. 23:10
A napom nem volt rossz, de hibázni rossz érzés.
Ma, csak Babits és az átgondolás...
2005.04.23. 00:19
Title goes here
Egy gyönyörű vers Babits Mihálytól. Egyszerűen kell
ide!
Mert olyan sokszor kérdeztem az Istent magam
is.
ISTEN GYERTYÁJA
Engem nem tudtak eloltani: élek és itt vagyok,
itten! Pedig nagy világ-szelek elé emelted hős, vak, kicsi gyertyád
- mit akarsz velem, Isten?
Inog a láng már és tövig ég bölcs, szent, konok kezeidben.
- S új szelek jönnek, fattyu-vihar, vakarcs-poklok szégyen-fuvalma
- mit akarsz velem, Isten?
Szégyen-szél, fattyu-lehellet is zord annak, aki
mezitlen: gyötörni tud, eloltani nem, míg viaszom csöppig kisírom - mit
akarsz velem, Isten?
Mért tart magasra nagy tenyered? és milyen éj vize zug
lenn, hol sisteregve kiszenvedek ha majd kegyetlen beledobsz,
hogy körmödre ne égjek, Isten?